De nieuwe uitstoot- en verbruikstest WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) wil meer realistische testresultaten opleveren. Zo wordt met een koude motor gestart en harder opgetrokken. Het grootste deel van de auto’s die vandaag op de markt zijn zouden daardoor meer verbruiken dan op de oude NEDC-tests, die verder van de werkelijkheid verwijderd waren. Uit een studie van het automobiele expertisebureau Autovista blijkt echter dat de nieuwe norm bepaalde dikke en krachtige motoren goed uitkomt. Zo verstoken de Lotus Exige Cup 430, Ford Mustang 5.0 GT en Subaru BRZ minder onder de nieuwe WLTP-standaard dan volgens de oude NEDC. De verklaring daarvoor zou kunnen zitten in het feit dat deze modellen niet echt zijn ontwikkeld om zich naar de normen te ‘plooien’, in tegenstelling tot de meeste andere auto’s op de markt, die hun motorsturing aanpassen om een beter rendement te halen bij een lage belasting. Wanneer het tempo echter omhoog gaat (zoals onder de nieuwe normen), gaan deze motoren net meer drinken. De sportieve krachtbronnen van de Exige, de Mustang en de BRZ halen echter een beter rendement onder zware belasting. Maar goed, het zijn wel zeldzame auto’s die sowieso veel verbruiken in absolute zin. Ze mogen er dan op vooruit gaan onder WLTP, economisch interessant of ecologisch verantwoord zullen ze nooit echt worden…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!