Siemens en Mercedes hebben bovenleidingen geïnstalleerd op snelwegtrajecten in Duitsland en Zweden. Ze worden gebruikt om vrachtwagens die met stroomafnemers zijn uitgerust, permanent van elektriciteit te voorzien. Die vrachtwagens beschikken ook over een accu om in te halen en om hun reis voort te zetten op wegen die niet zijn uitgerust met bovenleidingen. De accu wordt opgeladen via de bovenleidingen, maar ook via een laadpaal. Het is een oplossing die interesse wekt in Vlaanderen, op basis van de resultaten van de Logibat-studie die door het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) is uitgevoerd. Een studie die is uitgevoerd in samenwerking met een dertigtal bedrijven.
2 miljard
Vlaanderen is geïnteresseerd in deze technologische oplossing - die ook in Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Nederland wordt bestudeerd - om het wegvervoer met minder fossiele brandstof mogelijk te maken. Voor de dekking van het (zeer dichte) autosnelwegennet in Vlaanderen zou echter een investering van minstens 2 miljard euro nodig zijn. Volgens de Universiteit van Antwerpen zou deze investering zichzelf binnen 20 jaar kunnen terugverdienen. Het is goed mogelijk dat de as Rotterdam-Antwerpen-Le Havre een van de eerste zou kunnen zijn die van dit type uitrusting gebruik zou kunnen maken, indien onze buren dezelfde technologische weg volgen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!