Op de markt van de elektrische auto’s in China is een nieuwe speler opgedoken: toeleverancier Wanxiang Group springt in het water en wordt constructeur. Het is niet de eerste die de stap waagt. Wanxiang Group is zelfs de zesde automobiele toeleverancier die valt voor de lokroep van de markt en die een volwaardige constructeur wordt. In die mate dat het dagblad China Daily waarschuwt voor een potentiële overcapaciteit in de productie van elektrische auto’s. De enige nieuwe fabriek van de Wanxiang Group, die is gevestigd in de provincie Zheijiang, zal op zijn eentje al 50.000 nieuwe auto’s per jaar gaan bouwen.
400.000 in 11 maand
Volgens het CAAM (China Association of Automobile Manufacturers) werden in de eerste 11 maand van 2016 al 400.000 elektrische auto’s verkocht in China. Dat is een groei van 60 procent in vergelijking met 2015. Dat succes wordt vooral gedragen door de subsidiepolitiek van de Chinese regering. Die geeft tot 55.000 yuan (of ongeveer 7.500 euro) bij de aankoop van een elektrische auto. Om daarvan te kunnen profiteren hebben de belangrijkste constructeurs van de Chinese markt meer dan 40 miljard euro geïnvesteerd in dit domein. Tegen 2020 zou de productiecapaciteit van elektrische auto’s daarom rond de 7 miljoen auto’s per jaar moeten draaien. Dat is drie keer zoveel als het oorspronkelijk beoogde doel van de regering… Het is alleen afwachten of de ‘elektrische machine’ niet stil zal vallen eens het systeem goed op dreef is gekomen. De Chinese overheid heeft als gevolg van deze sterke groei in elk geval aangekondigd dat het de subsidies geleidelijk zal afbouwen tot wanneer ze over vier jaar volledig zijn verdwenen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!