BMW heeft op 4 jaar tijd al meer dan 100.000 exemplaren gebouwd van de i3. De batterijen van dit model hebben nog wel even te gaan, maar de constructeur denkt al wel na over hun recyclage. Het recupereert ze om ze te gebruiken in een “boerderij”. Deze infrastructuur slaat stroom op en werkt met ‘tweedehandsbatterijen’. Ze staat in Leipzig, vlakbij de fabriek waar de i3 en de i8 worden geassembleerd, en heeft plaats voor 700 i3-accupakketten. Aangezien vandaag nog maar weinig i3’s op het einde van hun levenscyclus zijn gekomen, bestaat de ‘boerderij’ uit 500 nieuwe en gebruikte batterijen. Deze oplossing om de accu’s te recycleren (of eerder om hun leven te verlengen) moet vooral de hernieuwbare energie opslaan van de windmolens van de site, maar kan ook het publieke stroomnetwerk voeden bij een sterke vraag door elektriciteit aan de leveranciers te verkopen.
200 miljoen
Verder heeft BMW beslist om in de komende 4 jaar 200 miljoen euro te investeren in een onderzoekscentrum naar batterijcellen in München. Dit kenniscentrum gaat open in 2019 en moet BMW helpen om de technologie beter te begrijpen en om nieuwe oplossingen te bedenken. Er worden echter nog geen batterijen gemaakt onder BMW-supervisie, maar dat is duidelijk wel de bedoeling: de technologie van de batterijcellen onder de knie krijgen om ze zelf te kunnen bouwen en de kosten te kunnen drukken.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!