Bosch heeft de details vrijgegeven van een nieuwe technologie die de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) door diesels gevoelig zou reduceren. Of duidelijker gesteld: de techniek zou alle argumenten tegen de dieselmotor wegnemen. Te mooi om waar te zijn?
Uitgesloten
Als gevolg van Dieselgate zijn de verkoopcijfers van dieselwagens in Europa de voorbije maanden letterlijk ingestort. De oorzaak is hun beruchte uitstoot van NOx of stikstofoxiden, die verantwoordelijk zijn voor een groot deel van de luchtvervuiling. In die mate dat de constante overschrijdingen van de luchtkwaliteitsnormen sommige steden (vooral Duitse) ertoe aanzetten om dieselmotoren volledig de toegang tot hun grondgebied te ontzeggen.
Oplossing
Bosch beweert nu een oplossing te hebben gevonden die de NOx-uitstoot sterk vermindert bij dieselmotoren, om niet te zeggen dat ze bijna volledig wordt geëlimineerd, want de uitstoot daalt tot een tiende van het plafond dat aan de volgende generatie diesels zal worden opgelegd. In grote lijnen zou Bosch de uitstoot beter onder controle kunnen houden door de EGR-klep te verbeteren (uitlaatgasrecirculatie om de hoeveelheid onverbrande brandstoffen te verminderen). De uitlaatgassen zouden tot meer dan 200 graden worden verhit om de klep efficiënter te maken. Maar in de stad bij lage toerentallen is het bijna onmogelijk voor de gassen om dergelijke temperaturen te halen.
Over 2 jaar
Het systeem van Bosch probeert alle temperatuurverliezen te beperken door de EGR-klep zo dicht mogelijk bij de motor te plaatsen. Daardoor kan het onderdeel langer op 200 graden worden gehouden. Dat zou de productie van stikstofoxiden beperken tot zo’n 13 mg/km onder reële omstandigheden, wat oneindig veel beter is dan huidige norm (168 mg/km) of de toekomstige norm voor 2020 (120 mg/km). Bosch blijft erin geloven dat autobouwers met deze technologie weer dieselmotoren zullen kunnen verkopen en dus hun CO2-doelstellingen zullen kunnen behalen.
Wat moeten we daar nu van denken?
Wat moeten we over deze nieuwe technologie denken? Hoewel ze op het eerste gezicht veelbelovend lijkt, kunnen we toch een zekere scepsis tegenover Bosch moeilijk onderdrukken. Het bedrijf heeft zelf namelijk een actieve rol gespeeld in de ontwikkeling van de Dieselgate-sjoemelsoftware. De toeleverancier heeft bovendien veel te verliezen als grote klanten zoals VW of Mercedes de diesel de rug zouden toekeren. De vraag die wij ons dus stellen is: gaat het hier echt om een technische doorbraak of is het een pure geldkwestie?
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!