In 2018 voerde Brussel een lage-emissiezone in om Euro 0- en Euro 1-diesels de toegang tot bepaalde delen van de stad te ontzeggen. In 2019 zijn er nog eens 19.000 extra voertuigen toegevoegd aan die lijst (diesels tot Euro 2 en Euro 0- en Euro 1-benzines). Met die tweede golf zou het aantal vervuilende voertuigen in het dagelijkse Brusselse verkeer met 88% gedaald zijn. Het opleggen van afschrikkende boetes blijkt dus effectief, wat in het voordeel speelt van de luchtkwaliteit.
10.500 boetes en weinig recidive
Het controlesysteem vertrouwt op een netwerk van 272 ANPR-camera's en blijkt doeltreffend, met 14.499 boetes op twee jaar tijd, waarvan twee derde in 2019. 77% daarvan kwam uit Vlaanderen of Wallonië en slechts 23% uit Brussel zelf. Slechts 10,5% van de overtreders stootte zich tweemaal aan dezelfde steen, 3% kreeg drie keer of meer een boete in de bus.
Betere luchtkwaliteit
Minder vervuilende voertuigen in het verkeer betekent minder luchtvervuiling, wat bevestigd wordt door Leefmilieu Brussels: "Geschat wordt dat tussen juni 2018 en december 2019 de uitstoot van alle auto’s op de weg met ongeveer 11% gedaald is voor NOX, met 11,5% voor fijnstof (PM2,5) en met 77% voor black carbon of roet, en die van alle bestelwagens op de weg met ongeveer 3,5% voor NOx, met 21% voor PM2,5 en met 73% voor black carbon. Hoewel het moeilijk is om het effect van de LEZ te scheiden van andere factoren die een invloed kunnen hebben op de samenstelling van het wagenpark, is het duidelijk dat de maatregel bijdraagt aan deze waargenomen dalingen."
Bemoedigende resultaten, die worden bevestigd door een gemiddelde daling van 10% van de jaarlijkse stikstofdioxide (NO2) tussen 2018 en 2019, waarmee Brussel eindelijk voldoet aan de normen die zijn opgelegd door de EU.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!