Vanaf 2025 mogen dieselwagens die niet Euro 6-conform zijn niet meer binnen in de Brusselse LEZ (lage-emissiezone). Minister van Leefmilieu Céline Fremault wil echter nog verder gaan. Zij hoopt haar collega’s van de Brusselse regering te kunnen overtuigen om vanaf 2030 alle dieselwagens te weren op het 161 vierkante kilometer grote grondgebied van het Gewest. Ze denkt voor de langere termijn ook na over een volledig verbod op auto’s met verbrandingsmotor. Dat zal niet zo vlot verlopen als Fremault hoopt, zo bericht de Franstalige krant Le Soir. Sommigen hebben kritiek op de datum, anderen op de haalbaarheid en er wordt ook – zoals zo vaak – gemopperd over het gebrek aan alternatieven. Een paar maand voor de Gewestverkiezingen zou het dus kunnen dat Fremault op weerstand stuit binnen haar eigen meerderheid.
Emotionele reactie?
Deze aankondiging is vergelijkbaar met die van – onder andere – de burgemeester van Parijs en is een (overhaaste?) reactie op de waarschuwing van artsen en milieuverenigingen over de luchtkwaliteit in Brussel. Studies tonen aan dat de luchtvervuiling de oorzaak is van 600 doden per jaar in het Gewest. Het wegtransport wordt daarbij met de vinger gewezen. 67 procent van de stikstofoxiden die Brusselaars inademen en 39 procent van het fijnstof zou van het verkeer komen. In de ogen van dit panel van experts en van het kabinet van de minister is het dieselpark voor een groot deel verantwoordelijk voor deze situatie. Daartegenover staan lobbygroepen en ingenieurs die wijzen op recente en toekomstige verbeteringen om verbrandingsmotoren op te schonen en die het vuur openen op een “alles elektrisch”-politiek, die niet noodzakelijk gunstiger zou zijn.
Chaotische LEZ
In de praktijk worden inwoners en pendelaars geconfronteerd met een onsamenhangende mobiliteitspolitiek. De diverse diensten lijken niet op elkaar afgestemd. Dat schaadt de oprichting van efficiënte alternatieven, zeker qua openbaar vervoer. De elektrische auto zal misschien moeten gaan afrekenen met een te versnipperde fiscaliteit en met een gebrek aan infrastructuur en openbare middelen. Tegelijk geldt voor de LEZ die sinds 1 januari van kracht is in Brussel nog een tolerantiefase zonder echte controles. Pas vanaf 1 oktober zullen er boetes worden uitgestuurd. Slecht geïnformeerde automobilisten zouden daardoor gefrustreerd kunnen geraken: borden staan soms langs invalswegen van het grondgebied zonder dat er nog een mogelijkheid is om te keren, tenzij door een overtreding te begaan. Bovendien geven de borden geen enkele informatie over welke voertuigen toegelaten of verboden zijn. Dat geeft het gevoel van chaos en amateurisme, of zelfs van in de val te worden gelokt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!