Op initiatief van de CDH zou de Brusselse regering een besluit overwegen dat vermoedelijk op heel wat kritiek zal stuiten: de toegang tot haar grondgebied tegengaan voor voertuigen met een dieselmotor met Euronorm 6, alle subnormen inbegrepen, vanaf 2027.
Gedwongen elektrificatie
Deze aanpak zou deel uitmaken van de elektrificatie van het wagenpark, in overeenstemming met federale en Europese richtlijnen voor 2025 en 2030. Alle Euronormen 6 zijn betrokken: 6a, 6b, 6c, 6d en 6d-Temp. Als dit project echter werkelijkheid zou worden, zou het de consument voor een dilemma plaatsen als hij of zij een nieuwe (of tweedehands) wagen gaat kiezen, wetende dat de restwaarde van de auto instort als het om een diesel gaat die binnenkort niet meer in Brussel zou mogen rijden.
Opnieuw lijken pendelaars hiermee gestraft te worden. Heel wat automobilisten die enkele tientallen kilometers moeten afleggen om naar Brussel te gaan werken, heen en terug, kiezen nog voor diesel, dat in dit geval de meest zuinige en goedkope optie betekent vanwege het gebrek aan voldoende laadinfrastructuur om een grote elektrificatie van het wagenpark te ondersteunen.
Tenslotte zou een dergelijke beslissing een zware klap betekenen voor de consument, maar ook voor de constructeurs, die massaal hebben geïnvesteerd in het verontreinigen van hun dieselmotoren om ze te laten beantwoorden aan de laatste milieunormen qua CO2 én qua NOx.
Globaal probleem
In de drang naar een zo snel mogelijke 'vergroening' lijken sommige politieke instanties bepaalde realiteiten uit het oog te verliezen, zoals de portefeuille van de consument of de aanpassingssnelheid van fabrikanten op industrieel niveau. En we vergeten daarbij de neveneffecten die zulke plannen met zich meebrengen niet: de recyclage van deze 'ongewenste' dieselwagens, het verlies van de koopkracht (bijvoorbeeld door het gebrek aan restwaarde), een gedwongen switch voor tankstations om enkel nog benzine te leveren, en voor hoe lang nog?
Tenslotte moet er ook gekeken worden of dit voorstel zich wel kan baseren op echte criteria. Wat met de benzinemotoren, die meer CO2 en tegenwoordig ook niet zo veel minder NOx uitstoten dan de moderne diesels? Bij het nemen van dergelijke maatregelen moet er namelijk worden gekeken of ze coherent zijn en passen binnen de sociaal-ecologisch-economische context.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!