In de zijlijn van het salon van Parijs, dat vorige week zijn deuren opende, liet Carlos Tavares zich uit over de elektrische auto. Hij vindt het “absoluut normaal en wenselijk” dat de uitstootnormen “verstrengen”, maar waarschuwt voor de industriële en financiële gevolgen.
Te snel
In een interview met radiozender France Inter zegt de baas te aanvaarden dat “regeringen beslissen om van autobouwers te eisen dat ze elektrisch gaan. Deze instructie is zeer duidelijk en blijkt uit de CO2-doelstellingen die de Europese Unie ons oplegt”. Maar hij weigert zich neer te leggen bij het tempo waartegen deze omslag moet gebeuren en de kostprijs die daaraan vasthangt. Hij maakte een vergelijking tussen elektrische auto’s en biovoeding door aan te geven dat het “duurder” is. Voor hem is er geen keuze: “Als burgers zullen we moeten aanvaarden om meer te betalen voor een schonere mobiliteit, want anders geraakt de Europese auto-industrie in de problemen”. Ter herinnering: het Europees Parlement heeft zich net uitgesproken voor nog strengere CO2-uitstootnormen tegen 2030.
Europese batterij?
Tavares gaf ook aan dat 40 procent van de prijs van een EV wordt bepaald door de batterijen, die “vandaag volledig worden gemaakt door Koreanen, Chinezen en Japanners. Als PSA zijn wij een vurige aanhanger van het idee om een Europese batterijkampioen op te richten als tegenwicht voor de Aziatische dominantie”.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!