De Chinese overheid spreekt in zijn jaarlijks werkverslag over de promotie van de brandstofcel (FCEV) op waterstof voor auto’s. China wil dit type elektrische motorisatie promoveren voor bedrijfswagens, vrachtvervoer en ook personenauto’s. De eerste stap heeft tot doel waterstofstations op te zetten en plaatselijke constructeurs aan te moedigen om te investeren in de technologie. Voorlopig zijn er nog maar 15 waterstofstations in heel China. Het doel is om het netwerk uit te breiden zodat er 5000 voertuigen op kunnen rijden in 2020, 50.000 in 2025 en 1 miljoen tegen 2030, inclusief vrachtwagens en waterstofbussen.
En elders?
Waterstof lijkt steeds meer partijen te interesseren. Honda, Hyundai, Mercedes en Toyota zijn pioniers op dat vlak en verkopen al brandstofcelauto’s op verschillende markten, waaronder België voor Hyundai en Toyota. Ons land heeft echter maar 2, binnenkort 3, waterstofstations. Maar dat zal in heel Europa nog toenemen. De leider op dit gebied is momenteel Denemarken (15 distributiepunten). Duitsland is veranderd van toestel om de toegang tot deze technologie te vergemakkelijken. Zo zijn er 400 stations voorzien tegen 2023. In Japan en Californië is het ook al mogelijk om op waterstof te rijden zonder (erg) veel problemen qua voorzieningen. Zo zijn er in de Amerikaanse staat al een veertigtal pompen die het kostbare gas verdelen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!