BMW, Ford, Honda en Volkswagen hebben beslist om Californië te helpen om de emissies van nieuwe auto’s te verlagen tegen 2026. Vrijwillig, want de Amerikaanse president Donald Trump wil de regels rond CO2 en andere broeikasgassen eerder versoepelen. Californië denkt er echter anders over. De staat is proactief in het verminderen van vervuiling op alle niveaus, dus ook inclusief auto’s. Men wil in feite, zoals andere staten, de normen en doelen behouden die werden opgesteld door het beleid van Barack Obama. En de 4 constructeurs zullen de staat hiervoor helpen.
Lager verbruik
Het akkoord stipuleert dat de merken, die 30% van de Californische markt vertegenwoordigen, hun gemiddelde uitstoot met 3,7% per jaar verlagen gedurende 5 jaar. Het doel is dat het verbruik van hun gamma in 2016 op 4,7 l/100 km ligt in plaats van de door Trump gewenste 6,3 l/100 km. Trump is ook van plan om Californië te verbieden om striktere normen op te stellen dan de rest van het land. De westerse staat, die waarschijnlijk wordt gevolgd door anderen, zal zijn recht daarop zeker verdedigen. Hoe het ook zij, het juridisch gevecht belooft spannend te worden, want het Californische akkoord heeft geen betrekking op de andere drie reuzen van de auto-industrie: General Motors, Toyota en Fiat Chrysler. Bovendien wordt 69% van de Amerikaanse markt gedomineerd door SUV’s, minibusjes en pick-ups.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!