Ontdek, samen met onze redactie, gratis meer dan 30 SUV's
Meer over het evenement >>De val van diesel heeft geleid tot een toename van de CO2-uitstoot sinds 2016, zegt het analysebureau JATO Dynamics. Binnen de sector zijn er grote verschillen tussen merken. Mercedes toont zich een slechte student, terwijl Toyota zich steeds meer aftekent door de groenere aard van zijn modellen.
Toyota kampioen
In het rapport van JATO zien we dat Toyota in 2018 meer dan zijn sporten heeft verdiend dankzij de hybride modellen. In tegenstelling tot Mercedes, dat op de laatste plek staat met een gemiddelde van meer dan 140 g/km CO2. Dat gezegd zijnde, dit resultaat is ook logisch: de premiummerken verkopen zwaardere auto’s met krachtigere motoren. We onthouden ook dat deze rangorde gebaseerd is op de officiële homologatiewaarden. Voor de ngo Transport&Environment, die de dieselgateaffaire heeft onthuld, volstaat het onderzoek echter niet. Zelfs de WLTP-waarden zouden te ver van de realiteit blijven – ook al zijn ze realistischer dan de NEDC-waarden.
Welk land het beste?
Niet verrassend is Noorwegen de beste Europese student. Logisch, aangezien elektrische voertuigen daar nu goed zijn voor meer dan 50% van de autoverkopen, allemaal op elektriciteit die voor 85% geproduceerd wordt uit hernieuwbare bronnen (wind of waterkracht). Zwitserland en Duitsland staan mooi laatst en we noteren België in het midden van de ranglijst. Merk echter op dat ons land zijn uitstoot het meest heeft verhoogd (+4 g) door de zeer sterke dieselliefde in ons land en, net zo voor de hand liggend, de rage voor SUV’s die, met hun hogere gewicht en dito verbruik, de CO2-factuur doen stijgen...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!