Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ecologie / CO2-uitstoot: Toyota lacht, Mercedes huilt

Geschreven door David Leclercq op 12-03-2019

Na een daling in 2016 neemt de CO2-uitstoot in de transportsector opnieuw toe in 2018. Reden: de val van diesel.

SUV DAYS op 11 en 12 mei 2019

Ontdek, samen met onze redactie, gratis meer dan 30 SUV's

Meer over het evenement >>

De val van diesel heeft geleid tot een toename van de CO2-uitstoot sinds 2016, zegt het analysebureau JATO Dynamics. Binnen de sector zijn er grote verschillen tussen merken. Mercedes toont zich een slechte student, terwijl Toyota zich steeds meer aftekent door de groenere aard van zijn modellen.

Toyota kampioen

In het rapport van JATO zien we dat Toyota in 2018 meer dan zijn sporten heeft verdiend dankzij de hybride modellen. In tegenstelling tot Mercedes, dat op de laatste plek staat met een gemiddelde van meer dan 140 g/km CO2. Dat gezegd zijnde, dit resultaat is ook logisch: de premiummerken verkopen zwaardere auto’s met krachtigere motoren. We onthouden ook dat deze rangorde gebaseerd is op de officiële homologatiewaarden. Voor de ngo Transport&Environment, die de dieselgateaffaire heeft onthuld, volstaat het onderzoek echter niet. Zelfs de WLTP-waarden zouden te ver van de realiteit blijven – ook al zijn ze realistischer dan de NEDC-waarden.

Welk land het beste?

Niet verrassend is Noorwegen de beste Europese student. Logisch, aangezien elektrische voertuigen daar nu goed zijn voor meer dan 50% van de autoverkopen, allemaal op elektriciteit die voor 85% geproduceerd wordt uit hernieuwbare bronnen (wind of waterkracht). Zwitserland en Duitsland staan mooi laatst en we noteren België in het midden van de ranglijst. Merk echter op dat ons land zijn uitstoot het meest heeft verhoogd (+4 g) door de zeer sterke dieselliefde in ons land en, net zo voor de hand liggend, de rage voor SUV’s die, met hun hogere gewicht en dito verbruik, de CO2-factuur doen stijgen...

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten