Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ecologie / CO2-uitstoot van auto's in Europa daalt

Geschreven door Olivier Duquesne op 10-03-2014

De onafhankelijke organisatie JATO analyseerde de gemiddelde CO2-uitstoot van alle nieuwe auto's die in 23 Europese landen werden verkocht. Tussen 2012 en 2013 is die met 5,5 procent gedaald.

In 2013 bedroeg de gemiddelde CO2-uitstoot van alle nieuw verkochte auto's in Europa (23 landen*) volgens een JATO-studie 126,8 g/km. dat is 5,5 procent minder dan 2012, toen het gemiddelde nog 132,3 g/km bedroeg. Het land dat de sterkste daling wist te realiseren, was Nederland, met een reductie van 9,7 procent. Bij onze noorderburen stootte het totale park aan nieuw verkochte auto's gemiddeld 109 g/km uit. Dat is niet alleen het beste resultaat van het land, maar ook het enige cijfer onder de 110 g/km. De slechtste leerlingen van de klas zijn de Zwitsers, met 144,7 g/km, hoewel de Alpenbewoners daarmee al een reductie van 6,6 procent hebben gerealiseerd. Met 123,7 g/km zit ons land pal in het gemiddelde, zelfs al was de daling bij ons minder spectaculair dan op de rest van het continent: 4,0 procent.

Het onafhankelijke studiebureau vergeleek ook de uitstoot per merk. Fiat moet voor het eerst in zes jaar zijn eerste plaats afstaan aan Renault. De Fransen kwamen uit op gemiddeld 110,1 g/km in 2013 tegenover 121,3 g/km in 2012, een daling van liefst 11,2 procent. Dat resultaat is nochtans niet te danken aan zijn brede elektrische gamma, want de verkoopcijfers daarvan zijn niet representatief, maar wel aan de nieuwe Clio en Captur. Peugeot blijft op de tweede plaats staan met 114,9 g/km, voor Toyota (115,9 g/km) en Citroën (116,2 g/km). Fiat is in één jaar naar de vijfde plaats gezakt (118,1 g/km), iets wat de schuld zou zijn van de komst van de 500 L, die meer verbruikt dan de Panda en de 500.

* België, Denemarken, Duitsland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, Kroatië, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Slovakije, Slovenië, Spanje, Tsjechië, het Verenigd Koninkrijk, Zweden en Zwitserland.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten