Het WLTP-protocol en de bijbehorende maatregelen zijn intussen goed gekend door alle merken, maar het probleem zit hem in de hoeveelheid gegevens die moeten worden verzameld, behandeld en vrijgegeven. Voor elk model dat op de markt komt moet namelijk ook elke versie en uitrustingsniveau getest worden. De CO2-uitstoot kan namelijk variëren afhankelijk van het gewicht dat door de opties wordt toegevoegd, de grootte van de wielen, enzovoort. Een echte marathon die moet worden overwonnen volgens de nieuwe procedures en waaraan sommigen meer moeite hebben dan anderen.
Slapende wagenpark
Bovendien betekende de Covid-19-lockdown in veel gevallen een sluiting van de kantoren gedurende drie maanden, wat de overgang van de NEDC- naar de WLTP-normen nog heeft vertraagd. Daarnaast is er nog het probleem van de reeds gebouwde, maar nog niet verkochte auto's, die ook worden meegeteld in de berekening van de gemiddelde CO2-uitstoot. Het 'slapende' park van de constructeurs vormt een ernstige handicap, met het streefcijfer van 95 g/km in het achterhoofd. Een limiet waarboven zeer zware boetes worden opgelegd.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!