Zowel op de nieuwe als op de tweedehandsmarkt daalt het aandeel van diesels in België voortdurend. Diesel is echter nog steeds de meest verbruikte brandstof voor de verschillende soorten voertuigen op onze wegen, goed voor 70% van het totale verbruik. Het aandeel neemt af, maar profiteert nog steeds van de vroegere dominantie van diesel op onze markt en het belang van het vrachtverkeer over de weg, met vrachtwagens die bijna uitsluitend met dieselmotoren zijn uitgerust.
De inertie van het wagenpark
Terwijl diesel enkele jaren geleden koning was bij de verkoop van nieuwe en tweedehandse auto’s, is dat vandaag niet meer het geval. Volgens Febiac zal diesel tegen het einde van het eerste kwartaal van 2023 slechts 10% van de verkoop van nieuwe auto's vertegenwoordigen, tegenover 40% voor hybride of elektrische modellen. Toch bestaat het personen- en vrachtwagenpark enerzijds nog grotendeels uit voertuigen met een dieselmotor. Anderzijds worden diesels over het algemeen gebruikt door veelrijders en zijn zij dus verantwoordelijk voor het merendeel van de gereden kilometers en dus het brandstofverbruik. Het is dan ook logisch dat diesel in België nog altijd goed is voor 70% van de verbruikte brandstof.
LEES OOK – Inschrijvingen april 2023: boost in leveringen
Olie belangrijkste energiebron
De impact van het dieselverbruik op de CO2-uitstoot is nog steeds groot als we weten dat 1 liter verbruikte diesel gemiddeld 2,606 kg CO2 uitstoot, tegenover 2,269 kg per liter benzine en 1,610 kg per liter lpg. Het wegvervoer is echter niet de grootste energieverbruikende sector in België. Met 21% staat het namelijk op gelijke hoogte met de huishoudens (verlichting, verwarming, huishoudtoestellen, enzovoort), na de industrie, die 26% van het energieverbruik voor haar rekening neemt.
Olie – en afgeleide producten – blijft echter de belangrijkste energiebron in ons land, met 37% van het verbruik, tegenover 26% voor gas, 21% voor kernenergie en slechts 10% voor hernieuwbare energie.
Lees onze tips om de juiste brandstof te kiezen op onze adviespagina's
Sprankeltje hoop
De almacht van diesel in ons energieverbruik in verband met het wegvervoer mag dan wel zorgwekkend zijn, ze moet gerelativeerd worden. Het Belgische verbruik van afgewerkte aardolieproducten is in 2022 licht gedaald ten opzichte van 2021 (met 2 miljoen ton), waarbij diesel goed is voor 44%, nafta en lpg voor 31% en benzine voor slechts 11%. Wat de CO2-uitstoot betreft, daalt de Belgische balans tussen 2000 en 2021 met 24%, terwijl de wereldwijde balans een toename van de uitstoot met 46% vertoont.
Bron: Energia
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!