Diesel verliest aan populariteit op het Oude Continent. Dat wordt nog maar eens bewezen door een studie van Jato Dynamics. Dit onafhankelijke bureau is de onbetwiste specialist in dataverwerking en heeft berekend dat het marktaandeel van dieselauto’s in het eerste trimester van 2017 onder de grens van de 50 procent is gedoken. Maar het lijkt wel dat de zelfontbrander afhankelijk van de constructeur toch nog weerstand biedt.
Van het ene extreem…
Volgens de data van Jato Dynamics zou heel concreet 46 procent van alle nieuwe auto’s die tussen januari en maart 2017 in Europa werden verkocht op diesel rijden, tegenover 50 procent voor dezelfde periode in 2016. En zoals eerder aangehaald varieert het dieselaandeel afhankelijk van de constructeur van meer dan 90 procent tot minder dan 10 procent. De studie leert ons dat Land Rover de dieselkampioen is, want 9 op de tien van zijn nieuwe terreinwagens verstookt ‘mazout’. Net daarachter vinden we Jeep en Volvo, waar zelfontbranders nog steeds goed zijn voor meer dan 8 op 10 nieuwe verkopen.
… naar het andere
Toyota en Suzuki verkopen dan weer het minst diesels, met een aandeel van minder dan 10 procent. De reden daarvoor is simpel: Toyota verkoopt vooral hybrides, terwijl Suzuki de onbetwiste koning van de benzinestadswagens met een kleine motor is. Tussen die twee extremen vinden we uiteraard de massaconstructeurs. Onder hen blijft Renault de grootste dieselverkoper, met een aandeel van 50 procent in 2017, tegenover 56 procent in 2016. Volkswagen zit net onder de 50 procent. Dieselgate is dus niet zo verwoestend geweest voor de Duitse reus als vaak werd voorspeld.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!