Terwijl de dieselgate-affaire wereldwijd gezien maar blijft uitbreiden, wil Europa de wetgeving rond de vervuilende uitstoot verder uitwerken – die bepaalde constructeurs trachten te omzeilen onder het voorwendsel van 'de motor te beschermen'. De Duitsers, die het eerst getroffen werden door het schandaal, gaan op zoek naar oplossingen, maar die vinden maar weinig bijval. Onze oosterburen betreuren in het bijzonder een techniek die bij bepaalde constructeurs wijd verbreid is en waarbij het uitlaatgaszuiveringssysteem systematisch uitgeschakeld wordt wanneer de buitentemperatuur onder een bepaalde drempel daalt.
Noodoplossing
De Europese wetgeving verbiedt logischerwijs dergelijke praktijken, behalve – en daar wringt het schoentje – als die dienen om de motor te beschermen tegen schade of nodig zijn voor de veiligheid van de gebruikers. Duitsland vraagt de Europese Commissie om de verschillende mogelijkheden te preciseren inzake het uitschakelen van uitlaatgaszuiveringssystemen. De Duitsers stellen meer bepaald voor dat die 'oplossing' enkel toegepast wordt wanneer er geen enkele andere technologie beschikbaar is op de markt. Bovendien vragen ze een voorafgaande verklaring van de constructeur wanneer die een dergelijke procedure overweegt, en willen ze ook dat de maatregel retroactief wordt toegepast op al goedgekeurde voertuigen.
Hand in eigen boezem
Eurocommissaris voor Interne Markt en Industrie Elzbieta Bienkowska wijst de voorstellen van Duitsland van de hand. Ze werpt op dat de autoconstructeurs altijd een middel zullen vinden om de wetgeving te omzeilen; een internationale sport die niet alleen betrekking heeft op de autosector... Bienkowska wil de bal terugkaatsen naar de Europese lidstaten die het beslissingsrecht blijven hebben inzake de typegoedkeuring van voertuigen. Een andere zwakke plek in het homologatiesysteem. De Europese wetgeving bepaalt dat een voertuig dat in één lidstaat werd goedgekeurd, in de hele Europese Unie gelanceerd mag worden. Wat misbruik makkelijk in de hand werkt. Zo kunnen de constructeurs bij de meest toegeeflijke overheden gaan onderhandelen en zijn bepaalde lidstaten toleranter tegenover hun nationale constructeurs.
Beurtrol
Om die praktijken te vermijden stelt Duitsland een beurtrol voor de typegoedkeuring voor onder de verschillende lidstaten, maar daarover blijven de akkoorden uit. Verschillende lidstaten zijn het eens met Duitsland en willen op die manier de misbruiken tegengaan, maar anderen huiveren bij het idee om hun wetgeving te herzien. Net als de Commissie verkiezen ze de zwakke plekken in het homologatiesysteem aan te pakken. Kortom, de debatten lopen nog lang niet op hun einde...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!