Na een jaar werken is de Dieselgate-onderzoekscommissie van het Europese Parlement tot de conclusie gekomen dat de lidstaten en de Europese Commissie al zeker in 2004-2005 op de hoogte waren van het enorme verschil in de NOx-uitstoot tussen homologatietests en reële omstandigheden. Maar de landen vonden het niet nodig om de normen en procedures aan te passen. De commissie wijst vooral Frankrijk, Italië en Spanje met de vinger, die alles zouden hebben gedaan om de activering van de meer realistische RDE-normen tegen te werken.
Grote meerderheid
De Europese Commissie van haar kant zou hebben beslist om niet alle middelen die ze ter beschikking heeft in te zetten om de lidstaten te dwingen om deze homologatietests over te nemen. Bovendien had ze al een vermoeden dat er werd gesjoemeld, maar is er nooit gereageerd. Dit toch behoorlijk strenge rapport werd door een overweldigende meerderheid aangenomen. Zo stemden 40 voor, 2 tegen en waren er 2 onthoudingen. De leden van de Dieselgate-commissie hebben ook aanbevelingen gemaakt. Ze vragen de Europese instanties om een toezichtstructuur op te zetten voor het nieuwe homologatiesysteem.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!