De resultaten van de commissie-Royal in Frankrijk zijn bekend. Het zijn gegevens uit tests van de UTAC (Union Technique de l'Automobile) op vraag van de milieuminister. Het uitstootniveau van 52 auto’s die al rondrijden (met Euro 4-, Euro 5- en Euro 6-norm) werd vergeleken met officiële cijfers. Volgens deze tests zijn Ford, Nissan, Opel en Renault slechte leerlingen. Mercedes is geen CO2-kampioen, maar komt er goed uit qua NOx. BMW, Peugeot en Toyota slaagden daarentegen voor alle proeven, net als de ‘oude’ Toyota Corolla Verso, de enige Euro 4-wagen. Volkswagen is zeker geen kneusje volgens de Europese criteria.
Tests
De 52 auto’s ondergingen drie verschillende tests bij de UTAC. De eerste en tweede test werden uitgevoerd op een testbank, in een laboratorium. De eerste reproduceert de officiële Europese cyclus (NEDC), maar met aanpassingen (zoals het inschakelen van de achteruitversnelling) om eventuele sjoemelsoftware om de tuin te leiden. De tweede test is een mix tussen de cyclus buiten de stad van de officiële homologatietest en een aangepaste cyclus om eventuele verschillen te meten. En dan is er nog de derde test, uitgevoerd op de weg. De technici bootsten de homologatiecyclus na en plaatsten een toestel om de reële uitstoot te meten.
Conclusies
De tests bevestigden dat je qua NOx-uitstoot beter kiest voor een auto met EGR- en SCR-technologie. Auto’s uitgerust met een EGR-klep en een NOx-filter tonen een opmerkelijk verschil. Op het vlak van verbruik blijkt opnieuw dat de officiële Europese norm (NEDC) puur een vergelijkingstool is. De norm weerspiegelt het werkelijke verbruik niet (dat hangt af van te veel factoren, ook menselijke), maar kan wel dienen om modellen te vergelijken “onder gelijke omstandigheden”. Dat bevestigt de indruk van veel automobilisten die soms een grote kloof vaststellen tussen het verbruik beloofd door het merk en het verbruik in de praktijk. Vandaar het belang om snel meer realistische procedures in te stellen.
Bekijk hier in detail de tests, de resultaten en de procedures
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!