Donald Trump heeft beslist zich te bemoeien met de verbruiksdoelstellingen van zijn land. Tijdens een bezoek aan Detroit kondigde hij aan dat hij aan het EPA (agentschap voor milieubescherming) zou vragen om de 5 jaar geleden vastgelegde verbruiksnormen te herzien. In die norm wordt bepaald wat het gemiddelde brandstofverbruik nog mag zijn tegen 2025: 54,5 ‘miles per gallon’ (4,36 l/100 km). De constructeurs vonden deze norm, die is vastgelegd door de regering-Obama, te streng. De nieuwe president wil het hen duidelijk gemakkelijker maken.
Klimaatontkenning
De mededeling die hij deed in het hart van “Motor City” Detroit komt er na een schrijven van de autoconstructeurs, die aangaven dat deze normen hen handenvol geld zouden kosten. En ze sluit ook aan bij de logica van Trump zijn programma rond milieuzaken. Hij heeft er nooit een geheim van gemaakt dat hij de federale milieuregels wil schrappen. Hij heeft trouwens Scott Pruitt, een klimaatscepticus, aan het hoofd van het EPA benoemd. Die beslissing zal zeker leiden tot het opheffen van de normen die het agentschap onder Obama had bepaald. Maar milieubewegingen zijn niet van plan om zich te laten muilkorven en staan klaar om naar het gerecht te trekken. Ze zullen hun visie op de uitstoot van broeikasgassen daar willen verdedigen.
Uitdagingen voor constructeurs
De automobielgroepen die het document hebben ondertekend zullen weliswaar in hun nopjes zijn, maar ze zullen toch nog steeds rekening moeten houden met de normen van buiten de VS als ze ook elders auto’s willen verkopen. Vooral de Europese uitstootnormen zijn veel strenger. Autobouwers zullen dus enkel hun R&D-budgetten voor de Amerikaanse markt kunnen verminderen, die nog altijd erg zwaar wegen op een constructeur.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!