Duitsland is door de Europese Unie hard berispt omdat het in enkele van zijn grote steden, van Berlijn tot Keulen, de toegestane drempelwaarden voor luchtverontreiniging heeft overschreden. Duitsland wordt ervan beschuldigd de volksgezondheid in gevaar te brengen. Dit besluit baseert zich op metingen die dateren van 2010 tot 2016. De Duitse auto-industrie - bij monde van de Duitse lobbygroep VDA - die in deze zaak werd veroordeeld, vindt de uitspraak achterhaald en voert aan dat de situatie sindsdien aanzienlijk is verbeterd.
Duitsland, Frankrijk en VK
Duitsland is, samen met Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk, in 2018 het onderwerp geweest van een harde aanpak door de EU, waarbij de Europa deze 3 economische grootmachten beschuldigt van het herhaaldelijk overschrijden van de drempelwaarden voor luchtverontreiniging in veel steden. Dat zou de levenskwaliteit van hun burgers en de volksgezondheid schade berokkenen. Met deze stap richt de EU zich vooral op de auto- en de industriële sector.
Terwijl de Duitse regering openlijk haar auto-industrie heeft gesteund en de geplande verdwijning van verbrandingsmotoren wil vertragen, is ze nu door het Europese Hof van Justitie berispt voor stedelijke vervuiling. Een besluit dat de Duitse auto-industrie achterhaald vindt, verwijzend naar de aanzienlijke inspanningen die sindsdien zijn gedaan om voertuigen met een lage uitstoot te promoten, terwijl ook de politieke instanties van de grote steden maatregelen hebben genomen om de luchtverontreiniging drastisch te verminderen. Dat verklaart Stephan Stracke, een viceleider van de conservatieve fractie van bondskanselier Angela Merkel. Hij beschouwt deze berisping ook als een besluit dat in het verleden is geworteld, omdat de luchtkwaliteit de afgelopen jaren enorm is verbeterd.
De VDA verdedigt zichzelf
Ook de VDA heeft zijn woede over het Europese besluit geuit en gewezen op de aanzienlijke inspanningen die de Duitse constructeurs hebben geleverd om de emissies van hun voertuigen te beperken. Het is waar dat de Duitse merken het aantal geëlektrificeerde of elektrische modellen flink hebben uitgebreid en het theoretische verbruik van hun producten, en bijgevolg hun emissies, hebben verlaagd. Zij klagen nu over een besluit dat zeer schadelijk is voor hun imago, maar dat volgens hen gebaseerd is op gegevens van 5 tot 10 jaar oud en dus niet meer in overeenstemming is met de huidige realiteit.
60.000 slachtoffers
De luchtverontreiniging is echter van essentieel belang, aangezien volgens het Europees Milieuagentschap elk jaar 400.000 Europeanen voortijdig sterven ten gevolge ervan. Van dit indrukwekkende aantal komt 15% uit Duitsland, ofte 60.000 Duitsers die jaarlijks vroegtijdig overlijden.
Er zijn tegenwoordig ook steeds meer initiatieven en verenigingen met als doel de Duitse overheden, nationaal of lokaal, te dwingen een ambitieuzer beleid te voeren qua luchtverontreiniging. De rechtszaken die door deze activisten worden aangespannen hebben bovendien regelmatig succes. "Elke nieuwe regering moet ervoor zorgen dat de ongeveer 10 miljoen frauduleuze dieselauto's die nog steeds op onze straten rijden, van de weg worden gehaald of worden aangepast op kosten van de constructeurs," zegt DUH, een Duitse milieu-ngo die Duitse lokale overheden met succes heeft aangeklaagd wegens vervuiling.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!