Sinds het losbarsten van Dieselgate in 2015 hangt rond dieselbrandstof een kwalijk geurtje. De Duitse overheden denken daarom na over een verbod op (oude) diesels in de steden. Maar voor zo’n extreme maatregelen te nemen, waar nochtans veel steun voor komt uit grote steden zoals Stuttgart en München (allebei toch bakermatten van de auto-industrie), moet een topconferentie duidelijkheid scheppen (of net niet) rond de toekomst van de zelfontbrander in auto’s. Op dit forum zou de toekomst van de technologie in verbrandingsmotoren voor de komende 20 tot 30 jaar kunnen worden bepaald gezien het grote gewicht van de Duitse auto-industrie.
Grote discussie
Het “Nationaal dieselforum” start nu woensdag 2 augustus om 11 uur 30 op initiatief van bondskanselier Merkel en brengt alle politiek-economische krachten van onze Oosterburen bij elkaar. Uiteraard zullen er vertegenwoordigers zijn van de Duitse regering, van de deelstaten, de grote steden en andere machthebbers, maar ook van de werkgeversorganisaties, de vakbonden en de Duitse Federatie van de Auto-industrie VDA, naast de leiders van BMW, Daimler (Mercedes-Benz), Volkswagen en zijn dochtermerken Porsche en Audi, en verder nog Ford en Opel.
Oplossingen
Het doel van het forum, dat tot verhitte debatten zou kunnen leiden, is om “concrete en nationale oplossingen te vinden” om de uitstoot van vervuilende gassen te verminderen. Diesel wordt uiteraard met de vinger gewezen, maar de autobouwers zullen ongetwijfeld schermen met de jongste evoluties van de Euro 6b- en Euro 6c-normen. Daartegenover staan de steden, die de argumenten verdedigen van milieuorganisaties om diesel te verbieden. En dat op 6 weken voor de IAA, het grote autosalon van Frankfurt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!