In Frankrijk moet de snelheid tijdens vervuilingspieken vaak beperkt worden tot 110 km/u op de snelweg. Dezelfde maatregel wordt ook van kracht in Duitsland en Oostenrijk. Deze twee landen hebben beslist om een limiet van 100 km/u (Tempo 100) op te stellen op bepaalde stukken snelweg. In Duitsland wordt dat duidelijk gemaakt via matrixdisplays of verkeersborden die aangeven dat de maximumsnelheid op 100 km/u ligt. Deze maatregel heeft dus invloed op bepaalde stukken die normaal gezien geen snelheidsbeperking hebben. In Oostenrijk leggen de ‘IG-L’-beperkingen ook een limiet van 100 km/u op. Elektrische auto’s of waterstofauto’s met een speciale inschrijving mogen 130 km/u blijven rijden vanaf 1 juli. Deze uitzondering zorgt voor tegenstand. Sommigen zien er een overtreding van de EU-wetgeving in, want buitenlandse automobilisten met een ‘groene’ wagen mogen niet genieten van dezelfde uitzondering, wat neerkomt op een vorm van discriminatie.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!