E85 bio-ethanol zou in 2020 in België moeten komen. De minister van Energie, Marie-Christinge Marghem (MR), heeft een ontwerp-besluit voorgelegd aan de Raad van State, dat het analyseert. E85 is een brandstof op basis van alcohol uit bieten, maïs of tarwe. Het bevat 70 tot 85% van dit soort ethanol, de rest bestaat uit ‘gewone’ benzine. Het werd een tijd geleden gepresenteerd als ‘biobrandstof’, maar tegenwoordig zijn de meningen verdeeld door het gebruik van landbouwgrond dat ook voor voedselproductie zou kunnen dienen. Bio-ethanol zou de CO2-uitstoot met 45% kunnen verminderen, maar enkel als het uit maïs of suikerbiet wordt gewonnen. Ethanol uit tarwe zou maar een effect van 3% hebben. En dat terwijl het verbruik hoger ligt (+25%) met dit type brandstof.
Compatibele motor
E85 wordt veel goedkoper verkocht bij onze Franse buren (€0,70/l), maar dat betekent nog niet dat de situatie hetzelfde zal zijn in België. Daarvoor zou E85 moeten worden gesubsidieerd, zoals in Frankrijk of Zweden. Anders kunnen we ons verwachten aan een prijs tot €2/l aan de pomp! In elk geval is het niet mogelijk om bio-ethanol te tanken met een auto die enkel ontworpen is voor E5- of E10-benzine (Eurosuper 98 of 95). Je moet dus een compatibele ‘FlexFuel’-wagen hebben (verschillende constructeurs bieden ze aan op andere markten), of je benzinewagen uitrusten met een ombouwkit. Zo’n systeem kost in Frankrijk tussen de €700 en de €1.600 volgens de cijfers van Le Figaro.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!