"73% van de motoren lijdt in stilte". Om dit te verhelpen, heeft Traxio het Eco Onderhoud gepresenteerd dat bij verschillende herstelcentra en werkplaatsen in België kan worden uitgevoerd. Het antivervuilingssysteem begint met een diagnose van 5 gassen via een sonde in de uitlaat: koolstofmonoxide (CO), stikstofoxiden (NOx), zuurstofgas (O2), koolstofdioxide (CO2) en koolstofhydroxide (HC). Na deze procedure van enkele minuten stelt de software een rapport op over de verzadigingskwaliteit en de staat van de sondes en filters. Het systeem is in staat om een duidelijk en nauwkeurig beeld te vormen van de staat van de interne verbranding. Het geeft een overzicht van de inlaat, injectoren, EGR-klep, de turbo, de uitlaatlijn en het oliecircuit. Het display van het controletoestel kan groene (OK), oranje of rode punten tonen.
Revalidatie
Vaak is er een kuur nodig. 2 op de 3 van de honderdduizenden auto's die al zijn getest in Frankrijk met de Ecodiag hadden minstens één defect. Oranje punten zijn vaak gemakkelijk op te lossen. Een kleine reiniging zonder demontage met additieven volstaan veelal om het probleem te verhelpen en de schadelijke emissies van de motor weg te filteren. De operatie kan eventueel worden herhaald als de analysator opnieuw oranje punten geeft na diagnose. Daarentegen vereisen rode punten meestal een of meerdere onderdelen die vervangen moeten worden. De garagist geeft de klant dan een offerte. Na tussenkomst moet het voertuig opnieuw de Ecodiag doorstaan om een groen rapport te krijgen.
Belangrijk?
Het primaire belang is om ervoor te zorgen dat de uitstoot van het voertuig de emissienormen respecteert. Zo kan een 'gereinigd' Euro 4-voertuig minder vervuilend uit de hoek komen dan een Euro 5 met een of meerdere problemen in het verbrandingsproces. Bovendien voorkom je pannes of grotere problemen met hoge reparatiekosten door sneller in te grijpen bij een opkomend defect. Een motor met een optimaal rendement verbruikt bovendien minder. Traxio spreekt over een daling tot 11% van het verbruik. Deze diagnose zou ook voor de technische keuring kunnen gebeuren, die strenger wordt vanaf 2021 qua uitlaatemissies.
Deze analyse, waarvoor een garage het label Eco Onderhoud nodig heeft met een opleiding van 2 dagen, moet algemeen gezien de verontreiniging van het huidige wagenpark ondersteunen en een zo laag mogelijk emissieniveau aanhouden. Dit preventieve onderhoudsproject heeft als doel een toekomstig 'netheidspaspoort' dat zou kunnen dienen als toegang tot lage-emissiezones. Tenslotte zouden ecocheques gebruikt kunnen worden om dit Eco Onderhoud te betalen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!