De Brusselse regering gaat een lage-emissiezone (LEZ) instellen en op basis van een nummerplaatherkenningssysteem met camera's bepalen of auto's het grondgebied van het Brusselse Gewest al dan niet mogen betreden. Het systeem zou vanaf 2018 van toepassing zijn met een verbod voor voertuigen zonder Euronorm (van voor 1992) en voertuigen die voldoen aan de Euro 1-norm (van voor juli 1996), alvorens in 2019 van toepassing te worden op voertuigen die voldoen aan de Euro 2-norm (van voor 2001). Een verbod voor Euro 3-auto's zal volgen in 2020, voor Euro 4-auto's in 2022 en voor Euro 5-auto's in 2025. Er zullen evenwel uitzonderingen mogelijk zijn voor motorfietsen en oldtimers.
Overal in Europa
De Brusselse maatregel staat niet alleen, maar door een gebrek aan eenduidigheid op Europees niveau, kiest elk land, zelfs elke stad, zijn eigen methode. In België zal in Antwerpen vanaf 1 februari 2017 de lage-emissiezone van kracht zijn. De havenstad wil eerder werken met een nummerplaatherkenningssysteem met camera's. Brussel kiest dus voor dezelfde optie, in tegenstelling tot wat deze ochtend bericht werd. Andere zones in Europa, zoals Parijs vanaf 1 juli 2016 en enkele Duitse steden (Umweltzone sinds 2008), maken gebruik van een ecovignet. In Londen, Milaan, Oslo en Stockholm wordt er dan weer gebruikgemaakt van een stadstol. Andere steden verbieden de toegang volledig op basis van lage-emissiezones, zoals Firenze, Pisa, Rome, Rotterdam en Turijn.
Meer info over tolzones en lage-emissiezones op onze pagina Advies.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!