Sinds 1 januari 2011 geniet je als koper van een dieselauto met een CO2-normuitstoot van minder dan 130 g/km en een partikeluitstoot van hoogstens 5 mg/km geen premie van 210 euro meer. Dat komt doordat de Europese Unie voortaan de inschrijving verbiedt van nieuwe auto's die niet aan de Euro 5-norm voldoen. En om daarin te slagen moet een dieselmotor sowieso uitgerust zijn met een partikelfilter, zelfs als het model in ontvangst werd genomen voor 1 september 2009 (de datum waarop de Euro 5-norm van kracht is geworden voor nieuwe modellen). De wetgever hoeft de aankoop van deze technologie dus niet langer te stimuleren, aangezien die nu verplicht is.
Euro 5 legt een maximale uitstoot van verschillende vervuilende stoffen vast. Zo mag een diesel nog maar maximaal 180 mg NOx/km, 500 mg CO/km, 230 g koolwaterstoffen NOx/km en 5 mg fijne partikels/km uitstoten. Voor motoren op benzine of op gas zijn de maximaal toegestane waarden 60 mg NOx/km, 1000 mg CO/km, 100 mg koolwaterstoffen/km, 68 mg niet-methanische koolwaterstoffen/km en - voor direct ingespoten motoren die met een arm mengsel werken: 5 mg partikels/km. De uitstoot van deze vervuilende stoffen wordt berekend op basis van de gemengde Europese cyclus NEDC, die bestaat uit een parcours van 20 minuten in de stad en op de snelweg met een gemiddelde snelheid van 33 km/h.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!