De Europese autoriteiten hebben bevestigd dat de verkoop van nieuwe auto's en lichte bedrijfsvoertuigen met een benzine- of dieselmotor vanaf 2035 verboden zal worden, maar hebben onder druk van verschillende lidstaten, waaronder Duitsland en Italië, enkele wijzigingen in de oorspronkelijke tekst toegegeven. Zo zal het mogelijk zijn andere alternatieven voor elektrische auto's met een batterij aan te bieden dan modellen met een brandstofcel op waterstof. Daarnaast zullen prestigemerken extra tijd krijgen om aan de nieuwe regels te voldoen.
E-fuels toegestaan
Duitsland en Italië hebben hun zaak dus, althans gedeeltelijk, gewonnen en een akkoord bereikt van de 27 leden van de Europese Unie over de toelating van alternatieve oplossingen voor volledige elektrificatie. Zo zullen synthetische brandstoffen – of e-brandstoffen – worden toegestaan, evenals plug-in hybrides, zolang zij voldoen aan de doelstellingen om broeikasgassen te elimineren... door gebruik te maken van e-brandstoffen of "groene" waterstof om de verbrandingsmotor aan te drijven. Goed nieuws voor onder meer Porsche en enkele Japanse constructeurs.
Uitzonderingen
Naast de versoepeling van de algemene regels hebben de Europese milieuministers ook een tweede, meer elitaire uitzondering toegekend. Constructeurs die minder dan 10.000 voertuigen per jaar produceren, worden nog eens vijf jaar vrijgesteld van de algemene CO2-emissievoorschriften, tot eind 2035. Dat betekent dat deze merken – Ferrari, Rolls-Royce, Lamborghini en andere prestigemerken, of ambachtelijke constructeurs zoals Koenigsegg of Pagani – nog tot eind 2035 zullen kunnen genieten van de uitzondering om niet aan de CO2-doelstellingen te hoeven voldoen die zij oorspronakelijk tot eind 2029 hadden gekregen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!