De Belgische consument die nog niet over een elektrische wagen beschikt, is minder geneigd om er eentje aan te kopen dan in 2021. Dat blijkt uit een studie van Profacts, uitgevoerd in opdracht van Mobia. Dat is de koepelorganisatie van de mobiliteitsfederaties Febiac, Renta en Traxio. Dreigt de uitgestippelde weg naar de elektrificatie van het Belgische wagenpark de mist in te gaan?
De cijfers
In vergelijking met 2021 daalde het aantal positieve aankoopintenties van 51% naar 40%. Tegelijk steeg het aantal mensen dat niet overweegt om een elektrische auto te kopen op 1 jaar tijd van 49% naar 60%. Terwijl de Brusselaars het meest positief staan tegenover de aankoop van een elektrische auto binnen de 2 jaar (61% staat volledig of eerder positief), is dit minder het geval voor de Vlamingen (42% staat volledig of eerder positief) en nog minder voor de Walen, van wie slechts 36% volledig of eerder positief staat tegenover de aankoop van een elektrische auto binnen 24 maanden.
Waarom kopen we een elektrische auto?
Het percentage Belgische consumenten dat een elektrische auto kiest uit ecologische overwegingen, daalt van 55% naar 39% in 2022. Uit de studie van Mobia blijkt dat een heleboel respondenten de aankoop van een EV als een door de overheid opgelegde verplichting ziet (van 38% naar 28% in 2021), of als alternatief om op brandstofkosten te besparen (van 5% naar 22%) of als een manier om minder taksen te betalen van 2% naar 9%).
Waarom kopen we geen elektrische auto?
Wie de elektrische wagen niet ziet zitten, haakt nog meer dan vorig jaar af omwille van de aankoopprijs (van 42% naar 47%) of door het gebrek aan openbaar toegankelijke laadinfrastructuur (25% naar 27%). Ook het beperkte rijbereik (20% naar 26%) en de dure elektriciteit (10% naar 14%) doen Belgische consumenten opnieuw twijfelen.
De aanbevelingen van Mobia
Op basis van dit onderzoek stelt Mobia dat de overheden niet mogen focussen op de elektrische auto alleen, maar ook best blijven nadenken over synthetische en biobrandstoffen. "Om een faire transitie naar koolstofneutraal rijden waar te maken, moet de overheid werk maken van de nodige ondersteunende maatregelen, zodat niemand van individuele mobiliteit wordt uitgesloten." De koepelorganisatie van Febiac, Renta en Traxio suggereren ook om "de gestelde timing te herbekijken op basis van wat ook voor de consument haalbaar is".
Bron: Mobia
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!