In 2016 werden volgens het IEA wereldwijd 750.000 elektrische voertuigen (zuiver elektrisch of plug-in hybride) verkocht. Dat betekent dat er in totaal 2 miljoen elektrische en herlaadbare hybride voertuigen rondrijden op de hele wereld. In 2016 werden in China alleen al 336.000 van dit soort auto’s verkocht, waarmee het land goed is voor 40 procent van de afzet voor de hele wereld. Maar ze nemen daar nog altijd maar een marktaandeel van 1,9 procent in.
Noorwegen kampioen
Het land met het grootste aandeel stekkerauto’s is Noorwegen. 29 procent van de voertuigen die er vorig jaar werd verkocht, ‘tankt’ stroom aan het stopcontact. In de stad Bergen is het marktaandeel zelfs 47,75 procent. In die mate dat veel Noorse automobilisten niet langer bang zijn om zonder brandstof te vallen, maar wel dat ze geen laadpaal zullen vinden. Dat heet daar “rekkevideangst”. Nochtans staan er daarvan wereldwijd 320.000 sinds 2016. Hun aantal is fors gegroeid: op één jaar tijd nam het met 72 procent toe.
95 procent naar 10 landen
10 landen slikken 95 procent van heel die elektrische vloot: China, de Verenigde Staten (vooral Californië), Canada, Japan, Noorwegen, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Nederland en Zweden. Uiteraard speelt het formaat een rol in die rangorde, maar ook beperkingen voor het verkeer gelinkt aan de vervuiling en fiscale of politieke maatregelen beïnvloeden het succes van elektrische voertuigen. Het voorbeeld van Denemarken toont dat aan: het land zag de verkoop van EV’s kelderen zodra de voordelen werden geschrapt. Onnodig te verduidelijken dat België, met zijn 4.000 elektrische en plug-in hybride auto’s op de weg, ver achterin het klassement bungelt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!