Als onderdeel van zijn 'Go Electric'-programma om consumenten bij te leren, heeft Ford een onderzoek laten uitvoeren om het perspectief van klanten te leren kennen bij de aankoop van een elektrische wagens. De drie grootste struikelblokken voor de aankoop van een elektrische wagen zijn bekend: de autonomie (37%), een te hoge prijs (51%) en de beschikbaarheid van laadpalen (51%). Maar ook de perceptie van wat telt als elektrische wagens is een groot obstakel. Volgens de studie heeft 1 op de 3 klanten nog niet goed begrepen dat een elektrische auto wordt aangedreven door een of meerdere elektromotoren. Erger nog: 3 op de 4 personen maken geen verschil tussen hybride en elektrische auto's. Als gevolg daarvan geeft 43% van de bevraagden toe nog niet voldoende te weten over deze technologie. Tenslotte denkt 29% van de bevraagde personen dat de gemiddelde klant nog niet klaar is om over te stappen naar een elektrische auto.
Meer begrip voor meer verkopen
Volgens Andy Barratt, CEO van Ford in het VK: "Nu de verschuiving naar elektrificatie versnelt, is er geen twijfel mogelijk dat er ons een enorme taak rust en dat er fundamentele inspanningen nodig zijn om consumenten klaar te maken voor de reis. De eerste stap daarbij is om te begrijpen wat hun opties zijn." Naast de politieke en structurele uitdagingen voor de laadinfrastructuur, de aankoopprijs en de autonomie van elektrische wagens, moeten de constructeurs zich dus ook inzetten om elektrificatie populair te maken binnen hun gamma's en om de verschillende technologieën uit te leggen en duidelijk te onderscheiden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!