De belangrijkste bevindingen van de AutoBest EcoBest Challenge waren dat er leven is na een zogenaamd lege accu. En sommige modellen overschrijden hun officiële WLTP-bereik. Andere zitten er ver onder. Welke?
Deze ‘wedstrijd’ is de eerste onafhankelijke test in reële verkeersomstandigheden van de belangrijkste elektrische auto's die momenteel op de markt zijn. Het gaat er niet om een standpunt voor of tegen EV in te nemen, traditionele vergelijkende tests uit te voeren of records te willen breken. Met andere woorden, het gaat erom te zien wat EV's kunnen bij normaal gebruik, dat wil zeggen met banden op de aanbevolen spanning, de airco ingeschakeld en alle connectiviteits- en comfortfuncties die constructeurs op hun modellen aanbieden, maar die tijdens de WLTP-procedures meestal worden uitgeschakeld.
Tijdens deze tests, die allemaal op hetzelfde moment werden uitgevoerd door verschillende bestuurders die om de beurt in de auto's zaten op dezelfde route en op dezelfde dag, werden de gegevens verzameld door een speciale app die voor de gelegenheid was ontwikkeld door Power Cruise Control, gekoppeld aan een Oppo-displaysysteem. Toeleverancier e-charge laadde de auto's op wanneer ze tot stilstand kwamen door een echt lege accu.
Verder met een lege batterij?
Een van de doelstellingen van de test was na te gaan hoeveel kilometer een EV nog kan rijden zodra de dashboardindicator 0% SOC (State of Charge) aangeeft. 12 van de 14 geteste auto’s bleken een ‘strategische reserve’ van 3 tot 23 km te hebben. 2 gaven er echter de brui aan zodra 0% werd weergegeven:
- Aiways U5: 0 km
- Audi Q4 e-Tron 40S: 9 km
- BMW i4 eDrive 40: 20 km
- Ford Mustang Mach-E AWD: 9 km
- Hyundai Ioniq 5 AWD: 15 km
- Kia Niro Electric: 14 km
- Kia EV6 RWD: 14 km
- Mercedes EQA 250+: 9 km
- MG 4: 3 km
- Renault Mégane E-Tech Electric 60: 19 km
- Seres 3: 0 km
- Skoda Enyaq iV 80: 16 km
- VW ID.4 1st Max: 15 km
- Volvo XC40 Recharge: 23 km
Reële actieradius
Het tweede deel van de test bestond erin het officiële WLTP-bereik te vergelijken met het bereik in reële omstandigheden en een verhouding in % vast te stellen:
- Aiways U5: 78,29 %
- Audi Q4 e-tron 40S: 89,38 %
- BMW i4 eDrive 40: 86,99 %
- Ford Mustang Mach-E AWD: 71,82 %
- Hyundai Ioniq 5 AWD: 78,79 %
- Kia Niro Electric: 88,04 %
- Kia EV6 RWD: 88,07 %
- Mercedes EQA 250+: 76,48 %
- MG 4: 94,25 %
- Renault Mégane E-Tech Electric 60: 83,14 %
- Seres 3: 93,36 %
- Skoda Enyaq iV 80: 75,83 %
- VW ID.4 1st Max: 69,64 %
- Volvo XC40 Recharge: 100,36 %
Energie-efficiëntie…
Een derde pijler van de test was ten slotte te onderzoeken hoe de EV zijn elektrische energie gebruikt, dat wil zeggen hoeveel kilometer hij kan afleggen per kWh aan boord (km/kWh). Hierbij wordt geen rekening gehouden met de nettocapaciteit van de batterij, maar met de totale energie die tijdens het laden wordt geproduceerd, dat wil zeggen rekening houdend met de verliezen (die in dit geval variëren van 3 tot 16%), omdat dat eenvoudigweg is wat de consument in werkelijkheid betaalt.
- Aiways U5: 5,22 km/kWh
- Audi Q4 e-tron 40S: 5,47 km/kWh
- BMW i4 eDrive 40: 5,30 km/kWh
- Ford Mustang Mach-E AWD: 4,49 km/kWh
- Hyundai Ioniq 5 AWD: 5,23 km/kWh
- Kia Niro Electric: 6,25 km/kWh
- Kia EV6 RWD: 6,41 km/kWh
- Mercedes EQA 250+: 6,21 km/kWh
- MG 4: 6,65 km/kWh
- Renault Mégane E-Tech Electric 60: 5,92 km/kWh
- Seres 3: 5,34 km/kWh
- Skoda Enyaq iV 80: 5,01 km/kWh
- VW ID.4 1st Max: 4,77 km/kWh
- Volvo XC40 Recharge: 6,43 km/kWh
De volledige methodologie en alle resultaten zijn te vinden op de officiële website autobest.org.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!