In het kader van de elektrificatie van het wagenpark tegen 2025 en 2030 moet de Europese Unie ambitieuze doelstellingen opleggen aan zijn lidstaten qua openbare laadinfrastructuur. Volgens de constructeurs, ecologiespecialisten en consumentenverenigingen moet er worden gestreefd naar 1 miljoen openbare laadpalen tegen 2024.
EU moet meedoen
De Europese bestuursorganen hebben veeleisende doelen opgelegd aan de autoconstructeurs qua reductie van de CO2-uitstoot, terwijl zij die de normen niet halen volgens het tijdsschema tegen 2030 zwaar worden afgestraft. Beslissingen die voor een versnelde elektrificatie zorgen van de gamma's van alle merken. Maar voor zowel deze laatsten als voor consumentenverenigingen en ecologiespecialisten kan deze ambitie enkel worden verwezenlijkt als de overheden niet blindelings strengere normen opleggen, maar ook hun rol meespelen en actief deelnemen aan de inspanning. Onder andere voor de laadinfrastructuur voor de plug-in hybride en elektrische voertuigen. Een gebied dat, zacht uitgedrukt, nog niet voldoende ontwikkeld is.
In een gezamenlijke brief die vandaag is verzonden, hebben de Europese constructeursvereniging ACEA, Transport & Environment en de koepelorganisatie voor de Europese consumentenverenigingen BEUC gevraagd aan de Europese commissarissen die verantwoordelijk zijn voor klimaat, transport, industrie en energie om te profiteren van de wetswijziging inzake infrastructuur voor alternatieve brandstoffen die voor dit jaar wordt voorzien om de inmplementatie te eisen van een miljoen publieke laadpalen binnen de EU tegen 2024 en 3 miljoen tegen 2029.
Deze aanpak zou een sterk signaal zenden naar de consument, bij wie een van de grootste zorgen bij de aanschaf van een (deels) elektrische wagen is hoe de batterij kan worden opgeladen. Bovendien zou een dergelijk engagement de constructeurs kunnen geruststellen, net als de beheerders van het stroomnet, de laadinfrastructuur en de rest van de transportsector, die zich benadeeld voelt.
Het zou een belangrijke stap voorwaarts betekenen voor de klimaatdoelstellingen van de EU als de autoriteiten gebudgetteerde en coherente programma's zouden opzetten die de inspanningen zouden ondersteunen die worden verlangd van de autosector en de consumenten. Bovendien zou een dergelijk plan voor de uitrol van publieke laadpalen zorgen voor jobcreatie - men spreekt van een miljoen banen - in heel Europa zou het daarmee, tenminste gedeeltelijk, het banenverlies in de fossiele energiesector compenseren.
Oliver Zipse, voorzitter van de ACEA en CEO van BMW, zegt: "De constructeurs stimuleren de transitie naar elektrische mobiliteit door elkaar steeds te overtreffen met het uitbrengen van nieuwe elektrische voertuigen. Maar het succes van deze enorme inspanning wordt bedreigd door de vertraging op de uitbreiding van de laadinfrastructuur in de EU. Gebeurt dat niet, dan worden ook de klimaatdoelstellingen bedreigd. Naast de publieke infrastructuur moet er ook gefocust worden op laadmogelijkheden thuis en op het werk."
Monique Goyens, directeur van het BEUC, voegt nog toe: "Het moet even gemakkelijk worden om een elektrische wagen op te laden als het tanken van een benzinewagen. Met een goede én praktische laadinfrastructuur win je het vertrouwen van de consument voor de adoptie van elektrische wagens." Het moet echter nog worden bepaald hoe de laadpalen worden verdeeld per land. De betrokken partijen vragen ook voor een harmonisatie binnen de laadmogelijkheden én de betaalmethoden, net als een transparante weergave van de tarieven.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!