Sinds enkele jaren spreekt men over een transitie naar elektrische auto's. Die had zacht moeten zijn in het begin, maar gezien de zwakke verkoop komt hij nu sneller, vooral door de politieke beslissingen die elkaar snel opvolgen. Dat gezegd zijnde, als we het Centre on Regulation in Europe (CERRE) mogen geloven, zou Europa absoluut niet klaar zijn om aan deze overgang te beginnen. Een studie gepubliceerd door deze onafhankelijke denktank in Brussel, bestaande uit toezichthouders, bedrijven en universiteiten, vertelt ons zoveel.
De vraag afvlakken
Voor de autoriteiten is het altijd evident geweest dat de vervanging van een groot deel van het klassieke wagenpark door elektrische modellen geen problemen zou vormen qua stroomtoevoer. CERRE ziet het anders en voorspelt (te) grote pieken in de vraag naar stroom waaraan het netwerk niet zou kunnen voldoen. Er zouden daarom grote voorbereidingswerken moeten gebeuren aan het netwerk voordat de transitie wordt gestart. Hier is de 'smart grid' (dat de vraag afvlakt) de beste oplossing om te overwegen.
Variabele prijzen
Een andere aanbeveling van deze expertgroep is de noodzaak om de elektriciteitstarieven aan te passen naargelang de vraag. En opnieuw zou een intelligent netwerk de oplossing kunnen bieden. Bijvoorbeeld door de tarieven op hun hoogst in te stellen tijdens piekuren (meestal tussen 12u en 13u en van 18u tot 20u wanneer mensen thuiskomen, koken, enzovoort) zodat de meerderheid zijn wagen niet op hetzelfde moment aansluit.
De auto als opslag
Tenslotte zou de auto zelf ook kunnen dienen als stroomopslag via zijn batterij. Zo kan de auto ook het huis voorzien van stroom, terwijl hij wel een reserve overhoudt voor noodgevallen (bijvoorbeeld een tripje naar het ziekenhuis). Kortom, Europa is nog niet klaar en moet snel in gang schieten om zijn netwerk aan te passen, om de verschuiving naar de elektrische auto met vertrouwen aan te pakken!
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!