Het Europese milieuagentschap EEA zegt dat de gemiddelde CO2-uitstoot van alle in 2014 verkochte nieuwe auto's neerkwam op 123,4 g/km (- 2,6 procent), wat bijna 7 gram minder is dan de voor dit jaar vastgelegde doelstellingen. Sinds 2010 zou de gemiddelde CO2-uitstoot zijn gereduceerd met ongeveer 12 procent, wat een winst betekent van 17 g/km. in 2014 slaagden 17 van de 18 lidstaten erin om onder de grens van de 130 g/km te duiken, met records in bepaalde landen zoals Nederland (107 g/km), Griekenland (108 g/km) en Portugal (109 g/km), waarbij die twee laatste landen wel zeer zwaar zijn geraakt door de crisis. De minst goede leerlingen zijn Estland (141 g/km), Letland (140 g/km) en Bulgarije (136 g/km). Voor Estland is dat slechte resultaat zeer verrassend omdat het een van de eerste Europese landen was met een bijzonder voordelige politiek voor zuinige auto's. Maar de resultaten blijven daar duidelijk uit, gedeeltelijk omdat bijvoorbeeld elektrische auto's niet lijken te voldoen aan de verwachtingen van de Estse automobilisten, zo melden onze collega's van Autoactu. In 2014 ging het aantal elektrische auto's er weliswaar met 57 procent op vooruit, maar ze halen daarmee nog steeds maar een marktaandeel van 0,3 procent (38.000 auto's).
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!