De CO2-uitstoot van de gemiddelde nieuwe auto in Europa is in 2017 gestegen van 117,8 naar 118,1 g/km en maakt het doel van 95 g/km tegen 2021 steeds moeilijker haalbaar. Die doelstelling is bedacht door de industrie zelf en vooral door de politiek. Toegegeven, 0,3 g/km kan verwaarloosbaar lijken, maar het is wel het gevolg van een markt die steeds meer kiest voor SUV’s en steeds minder voor diesels. Het gemiddelde zal met andere woorden niet snel genoeg dalen om het doel voor 2021 te halen. Bovendien is het de eerste keer sinds 2007 dat de uitstoot stijgt in plaats van daalt, zo zegt JATO.
Zwaargewichten
Het is duidelijk dat SUV’s een zware verantwoordelijkheid dragen in deze verhoging, zelfs al is hun gemiddelde uitstoot gedaald van 134,9 naar 133,0 g/km dankzij een aantal plug-in hybride modellen. SUV’s zijn groter, zwaarder en minder gestroomlijnd en verbruiken meer, vervuilen meer en stoten meer CO2 uit dan een traditionele auto. Ter illustratie: het commerciële succes van de 3008 heeft de gemiddelde uitstoot van het hele Peugeot-wagenpark in 2017 verhoogd met liefst 2,7 g/km. Omgekeerd slaagde Toyota erin om met zijn hybrides zijn gemiddelde te drukken tot 101,2 g/km.
Dieselweerstand
Ook de achteruitgang van de diesel heeft zijn gevolgen voor het eindresultaat. In 2017 steeg het marktaandeel van benzine met 10,9 procent tot 50 procent. Alternatieve aandrijfvormen gingen er met slechts 2 procent op vooruit tot een teleurstellend totaal van 5 procent. Elektrische en hybride auto’s slagen er dus niet in om het gat te dichten dat is veroorzaakt door een aantal politieke maatregelen die sommigen “dom” noemen. En dat past allemaal mooi in het kraam van Dieter Zetsche, die dieselmotoren verdedigt om de CO2-uitstoot te kunnen drukken.
De volledige resultaten vind je op de website van JATO Dynamics.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!