De Europese Commissie probeert met zijn nieuwe doelstellingen voor de uitstoot van CO2 te schipperen tussen de vele ngo’s en de vertegenwoordigers van de auto-industrie. Ze legt tegen 2030 een gemiddelde op dat 30 procent lager moet liggen dan de 95 g/km die voor 2021 is bepaald. De regels gelden zowel voor auto’s als voor bestelwagens. Het programma begint in 2025 om stapsgewijs te werken naar het doel van 2030 (66 g CO2/km). De Eurofunctionarissen hebben “ambitieuze maar realistische” normen willen bepalen en willen tegelijk het Akkoord van Parijs respecteren. De ACEA, dat de autoconstructeurs vertegenwoordigt, is blij dat de streefdatum op 2030 is gelegd. Ze had liever een reductie gezien van 20 procent. Bovendien moppert de belangenvereniging omdat de tussenstap al is gepland voor 2025, dus slechts 4 jaar na het oude doel van 2021. De ACEA zegt dat dat te weinig tijd laat om de modellen aan te passen, zeker de lichte vrachtwagens.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!