Jato, een internationaal bedrijf voor informatie en statistische gegevens met betrekking tot de autosector, berekende de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto's in 21 Europese landen. Dezelfde studie werd uigevoerd voor in Europa verkochte automerken. Voor 2010 laat Portugal een gemiddelde C02-uitstoot optekenen van 127,4 g/km. Voor het eerst bleef een land onder de 130 gram. Portugal onttroont daarmee Frankrijk, dat in 2009 nog met de beste score kon uitpakken. Onze zuiderburen staan nu op de tweede plaats, met een gemiddelde van 130,8 g/km. Met 133,9 g/km is België zesde (zie tabel).
Zweden is met meer dan 150 g/km een van de drie slechtste leerlingen, maar onderscheidt zich wel in positieve zin. Het land ging er namelijk het beste op vooruit van de 21 bestudeerde landen. Op vijf jaar tijd daalde het gemiddelde van 193,9 naar 152,3 g/km, oftewel een daling met zo'n 21 procent. Dat in tegenstelling tot de Oost-Europese landen, die er maar moeilijk in slagen hun waarden te doen dalen (zie tabel).
Wat de merken betreft, blijft Fiat het grootste aantal CO2-arme auto's verkopen. In 2009 scoorde de Italiaanse constructeur een gemiddelde van 127,8 g/km. In 2010 daalde dat cijfer nog tot 123,1 gram. Op de tweede plaats vinden we Toyota, met een gemiddelde van 128,2 g/km, terwijl Seat het podium vervolledigt met 131,3 g/km. Daarachter maken Peugeot, Citroën, Renault, Ford, Suzuki, Hyundai en Opel de toptien compleet. De grootste daling in vergelijking met 2009 vinden we bij Ferrari, met een vermindering van 46,3 g/km, al ligt het gemiddelde met 326,8 g/km wel nog steeds aan de hoge kant.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!