Bandenslijtage stoot meer fijne deeltjes uit dan de nieuwste verbrandingsmotoren volgens de Britse onderzoekers van Emissions Analytics. Deze onafhankelijke organisatie, bekend om zijn werk rond emissies, stelt hier echter een rampscenario voor. Ze gebruikten de goedkoopste banden op een gemiddeld oppervlak. De test bestond uit een Golf van 9 jaar oud 320 km te laten rijden op goedkope banden op een bochtige weg in slechte staat. De technici berekenden vervolgens de slijtage aan de banden. Die lag 29 keer hoger dan geschat. De auto in deze slechtst mogelijke situatie verloor bijna 5,8 gram aan materiaal per kilometer.
1000 keer meer
De medewerkers van Emissions Analytics wijzen erop dat, zelfs al is deze test een uitgelokt rampscenario, het verschil tussen de fijne deeltjes uit de uitlaat en die van de banden zeer groot is. Zo verloor de auto precies 5.760 mg/km, zonder enige regulering, terwijl de strikt gereglementeerde motoremissies vastliggen op 4,5 mg/km. Dat is meer dan 1.000 keer meer! De beginhypothese was een verlies van 200 mg/km, 29 keer minder dan het uiteindelijke resultaat. Deze deeltjes zijn wel verschillend aan die van de motor, aangezien ze meestal groter zijn. Maar de wrijvingswarmte creëert wel microdeeltjes. Hierbij moeten nog de deeltjes van de remblokken worden opgeteld.
Conclusie
Emissions Analytics plet voor een wetgeving die normen oplegt aan de bandenfabrikanten. En dat zo snel mogelijk. De banden die voor deze test zijn gebruikt waren expres van slechte kwaliteit, met een hoge slijtingsgraad. Ze zouden vergeleken moeten worden met banden van de grote fabrikanten. In de tussentijd heeft het onderzoek aangetoond dat de belangrijkste factoren voor deze emissies, naast de bandenkwaliteit, het type parcours, de kwaliteit van het wegdek en het gewicht van de wagen zijn. Elektrische auto's en hybrides worden ook met de vinger gewezen, samen met de SUV's, door hun hoge gewicht. De autoriteiten moeten ook waken over de kwaliteit van het wegdek om het materiaalverlies te minimaliseren. De asfaltlaag mag daarbij niet te ruw zijn.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!