De Franse ecostickers die in 2016 ingevoerd worden zijn nog maar pas aangekondigd of ze worden al bedolven onder een stroom van kritiek. Autoconstructeurs en -invoerders in Frankrijk verenigen zich in hun protest tegen de 'discriminatie' van diesels tegenover benzines. Dieselmotoren krijgen namelijk een minder gunstige sticker dan benzinekrachtbronnen die aan dezelfde Euronorm voldoen. Een communiqué van de autosector spreekt van een onaanvaardbare uitsluiting die ingaat tegen de filosofie van het vrije verkeer en die juridisch betwistbaar is.
In concreto ergert de sector zich aan het feit dat Euro 6B-diesels, met een zeer sterke uitlaatgasreiniging, niet kunnen profiteren van het groene vignet, dat voorbehouden blijft aan Euro 6-benzines. Nergens anders in Europa wordt dit onderscheid gemaakt tussen de twee types motoren die aan dezelfde norm voldoen. Daarmee wordt de dieselmotor, nochtans een specialiteit van de Franse constructeurs, in het verdomhoekje geduwd, wat des te opmerkelijker is aangezien Frans president François Hollande recent nog (op 27 maart) tijdens een bezoek aan de PSA-fabriek in Tremmery de loftrompet had geblazen voor de autosector en haar inspanningen om de schadelijke uitstoot van dieselmotoren te reduceren.
Niet verplicht maar noodzakelijk
Zodra bevoegd minister Ségolène Royal haar plannen bekend had gemaakt, lieten diverse gemeentes verstaan dat ze niet van plan zijn om deze 'écopastilles' te gaan gebruiken. Zo zetten bijvoorbeeld Aix-en-Provence en Clermont-Ferrand de hakken in het zand en uiten Bordeaux en Lyon twijfels. De stad Grenoble wil het vignet daarentegen al zeker invoeren. Anne Hidalgo, burgemeester van Parijs en gezworen vijand van de dieselmotor, werkt liever aan een systeem met alternerend rijden, in tegenstelling tot Ségolène Royal. Er wordt kortom heel wat afgekibbeld.
Een ander vreemd kantje van het initiatief is het vrijblijvende ervan. Crit'Air moet auto's in categorieën indelen om hen al dan niet toe te laten in bepaalde delen van steden en om hen lagere parkeertarieven te kunnen bieden. Maar aanvankelijk is het systeem niet verplicht. Al lijkt het vignet wel noodzakelijk voor wie van de voordelen wil profiteren die het kan bieden.
CNG en buitenlanders vergeten
Een ander punt van kritiek is dat er wel is gedacht aan een blauw vignet met zeer grote voordelen voor elektrische auto's, maar dat andere alternatieven zoals CNG, waarvan de ecologische merites meer dan bewezen zijn, volledig vergeten worden. En als in 2020 de Euro 7-norm wordt ingevoerd, zullen dan nieuwe kleuren worden ingevoerd? Of zal een ander vignet worden ingevoerd?
Ten slotte is er nog het probleem van de buitenlandse voertuigen. In Duitsland, Göteborg en Stockholm (Zweden), La Valetta (Malta), Londen (Verenigd Koninkrijk), Milaan (Italië) en Oslo (Noorwegen) kiest iedereen dezelfde weg: ook bestuurders met een buitenlandse nummerplaat moeten er de juiste belasting betalen of uitdokteren hoe ze aan een vignet geraken waarmee ze kunnen rondrijden in een beperkte zone. In Frankrijk lijkt deze kwestie nog niet te zijn besproken. En dat werpt meteen de vraag op of het niet verstandiger zou zijn om een transparant Paneuropees systeem op poten te zetten...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!