Fuels Europe, de Europese vereniging van oliegroepen, belooft dat tegen 2030 dieselmotoren “de normen zullen respecteren”. Het gaat dan om de Euro 6d-normen, die eisen dat de motoren nauwer aansluiten bij de verbruikstests en die in 2020 in voege treden. Eerder dan diesel te verbannen ziet FuelsEurope liever een mix van de diverse oplossingen (olie, elektriciteit, aardgas, waterstof) in functie van de noodzaak. De lobbygroep suggereert ook dat wordt ingezet op de werking van de motoren en de kwaliteit van de brandstoffen. Om haar eisen kracht bij te zetten, heeft de vereniging de conclusies gepubliceerd van twee Britse studies die ze zelf heeft besteld. Volgens een studie van Ricardo zou de uitstoot van NOx en fijnstof op de weg (reële rijomstandigheden) vergelijkbaar worden met die in het laboratorium, of toch in een nieuw model, in auto’s die de Euro 6d-norm halen die verplicht wordt in 2020.
Diesel en elektriciteit: bijna even vuil
De andere studie van Aeris Europe vergelijkt de uitstoot van fijnstof in steden (zoals Parijs, Londen of München) in het geval alle voertuigen zouden voldoen aan de Euro 6d-norm van 2030 met een scenario waarbij alle diesels zouden worden vervangen door elektrische auto’s (ZEV) in 2030. In beide gevallen zou het uitstootniveau vergelijkbaar zijn. Met EV’s zou het niveau dan op 2.500 ton PM25 liggen, met diesels op 3.000 ton. De Euro 6d-dieselmotoren zouden de fijnstoflimieten niet langer overschrijden. De uitstoot van fijnstof zou dan volgens FuelsEurope vooral komen van andere factoren, zoals remmen en banden. Daar staat wel tegenover dat de NOx-vervuiling volledig verdwijnt met elektrische auto’s, terwijl die in auto’s met verbrandingsmotoren nog wel blijft bestaan. Het toegelaten jaarlijkse gemiddelde van 40 µg/m³ NO2 zou echter nog maar in 1 procent van de meetstations in Europa worden overschreden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!