Volgens de Verenigde Naties was Algerije het laatste land ter wereld waar nog loodhoudende benzine werd verdeeld. En dat is nu verleden tijd. Nergens ter wereld kun je deze brandstof dus nog krijgen. Goed nieuws voor de Algerijnen, maar op wereldvlak zal het weinig veranderen en zal de strijd tegen de luchtvervuiling er niet drastisch door beïnvloed worden.
Bijna 100 jaar
Loodhoudende benzine werd in 1922 geïntroduceerd om de prestaties van motoren te verbeteren. De nieuwe brandstof werd zo’n succes dat ze in haast alle gemotoriseerde landen verdeeld zou worden. Een wereldwijde distributie die volgens de VN bijzonder nefaste gevolgen heeft gehad voor de volksgezondheid en het milieu.
In heel wat geïndustrialiseerde landen werd deze ‘super’-brandstof mettertijd dan ook geheel of gedeeltelijk gebannen. Toch was het pas in 2002 dat de VN een campagne lanceerde om benzine met lood uit te roeien, een queeste die op wereldvlak dus pas na 19 jaar zou aflopen.
100 jaar schade
Maar wat is nu eigenlijk het probleem met loodhoudende benzine? Concreet blijkt het lood in deze brandstof niet alleen in de lucht terecht te zijn gekomen, maar ook in stof, water en landbouwgronden, wat de natuur en verschillende biotopen heel wat schade heeft berokkend, maar ook de volksgezondheid geen goed heeft gedaan.
Het tetraethyleenlood in superbenzine heeft namelijk in de getroffen bevolkingen in aanzienlijke mate bijgedragen tot de ontwikkeling van hartziektes en kankers. Uit sommige studies blijkt dat lood ook de ontwikkeling van de hersenen bij kinderen kan verstoren.
Levens en dollars
Door loodhoudende benzine volledig te verbieden schat de VN dat maar liefst 1,2 miljoen vroegtijdige overlijdens vermeden zijn. Bovendien zou de besparing inzake gezondheids- en milieukosten of kosten als gevolg van schade aan de landbouw of drinkwater bijna 2,5 miljard dollar bedragen…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!