Volgens General Motors, dat sinds het eind van vorig jaar de Chevrolet Bolt verkoopt in de Verenigde Staten, blijft de elektrische auto nog te duur om er winst mee te kunnen maken. Maar “General Motors wordt de eerste autoconstructeur die geld zal verdienen met zijn volledig elektrische auto’s voor het grote publiek,” zo verklaarde Mark Reuss, de vicepresident van GM. Om daarin te slagen blijft GM zijn onderzoek richten op de ontwikkeling van batterijen om ze minder duur en groot en vooral minder zwaar te maken. Op die manier zou een vicieuze cirkel ontstaan: door de batterijen minder zwaar te maken verbruikt de auto ook minder energie, dus kunnen ze kleiner en goedkoper worden terwijl het rijbereik wordt gemaximaliseerd.
Zelfstandig
Maar General Motors wil de elektrische auto vooral winstgevend maken door de komst van het zelfstandig rijden. De reus uit Detroit gokt erop dat het belangrijkste economische model voor zelfstandige auto’s, namelijk het autodelen, zal bijdragen aan een brede verspreiding van de elektrische technologie. De Chevrolet Bolt dient op dit moment trouwens als testauto voor autonome technologie in Detroit, San Francisco en Phoenix. De daaruit volgende grotere volumes zouden schaalvoordelen moeten opleveren. Tegelijk kondigt GM aan dat het tegen 2020 tien nieuwe volledig of gedeeltelijk elektrische voertuigen zal lanceren. “We weten dat klanten graag elektrisch willen rijden, maar niet tegen de prijzen van vandaag,” zo voegt Reuss toe. “Daarom willen wij het eerste bedrijf zijn dat betaalbare elektrische auto’s aanbiedt en er toch winst op maakt”.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!