General Motors wil zijn Hydrotec-technologie winstgevend maken door deze te gebruiken voor verschillende toepassingen, waaronder het voeden van stroomgeneratoren. Samen met zijn partner Renewable Innovations wil GM deze Hydrotec-brandstofcelgeneratoren op waterstof inzetten als oplossing voor het met gelijkstroom snel opladen van elektrische voertuigen, maar ook ter vervanging van benzine- of dieselgeneratoren in bedrijven en voor diverse mobiele toepassingen.
3 toepassingen
Terwijl General Motors de Hydrotec-brandstofcelsystemen zal produceren in zijn joint venture met Honda in Brownstown, Michigan, zal partner Renewable Innovations instaan voor de verspreiding ervan, in de vorm van 3 verschillende toepassingen:
-
Laadstations voor elektrische voertuigen: een snellader om de DC-snellaadcapaciteit te verhogen, zonder dat een aanpassing van het netwerk of andere zware investeringen in infrastructuur nodig zijn. Met een ‘Empower’-snellaadstation kunnen tot 4 verschillende voertuigen in 20 minuten via DC-snelladers worden opgeladen. Renewable is van plan om er in de VS 500 uit te rollen tegen eind 2025.
-
Mobiele generatoren: door de Hydrotec-technologie van GM te combineren met de energiebeheer- en integratiesystemen van Renewable Innovations gaan beide bedrijven een generator ontwikkelen waarmee elektrische voertuigen snel kunnen worden opgeladen, zonder aansluiting op een elektriciteitsnet. Deze oplossing maakt het ook mogelijk permanente of mobiele oplaadstations te installeren op bouwterreinen, filmsets, openluchtevenementen enzovoort.
-
Mobiele generator op pallet: voor de afdeling GM Defense, die samenwerkt met het Amerikaanse leger, ontwerpt General Motors een op een pallet gemonteerde versie van zijn mobiele generator. Deze oplossing maakt het makkelijker de generator te vervoeren en maakt het mogelijk die op verschillende manieren te gebruiken, waaronder voor luchttansport en droppings uit vliegtuigen.
Ideale oplossing?
Zoals altijd heeft elke medaille zijn keerzijde. In principe is het een interessant idee om generatoren te gebruiken die alleen waterdamp produceren in plaats van uitlaatgassen, en zou het een doeltreffende en intelligente oplossing kunnen zijn om voldoende snellaadvermogen te leveren zonder afhankelijk te zijn van de capaciteit van het elektriciteitsnet of van wind- of zonne-energie.
Maar het milieuprobleem blijft hetzelfde, en deze oplossing zal pas echt interessant zijn als de waterstof die wordt gebruikt om de brandstofcel aan te drijven, een lagere CO2-balans heeft dan fossiele brandstofgeneratoren, of zelfs volledig neutraal is. De hoeveelheden die van deze ‘groene waterstof’ moeten worden geproduceerd, zullen echter redelijker zijn dan die welke nodig zijn om een vloot brandstofcelvoertuigen aan te drijven. Het idee is dus goed, maar onder bepaalde voorwaarden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!