Liefst 25 nieuwe modellen hield Green NCAP tegen het licht, het ging voor het eerst om stekkerhybrides (PHEV). De resultaten onthullen grote verschillen tussen bepaalde geëlektrificeerde auto’s, terwijl het enige geteste model op waterstof er in positieve zin uitspringt.
Goed en slecht
Hoewel de PHEV-technologie optimaal lijkt om een auto ecologischer te maken, vergeleken met een exemplaar dat volledig op een verbrandingsmotor draait, is het verdict niet voor allen positief.
Enkel de Toyota Prius kon een score van 4 sterren behalen, enkel 100% elektrische of waterstofauto’s doen beter. De Kia Niro krijgt 3,5 sterren, een redelijke score, zeker in vergelijking met de Mitsubishi Outlander PHEV, die slechts 2 sterren achter zijn naam mag zetten, als slechtste leerling. Hij wordt zelfs geklopt door auto’s die volledig op fossiele brandstof rijden, zoals de Skoda Octavia Combi 2.0 TDI en VW Golf 1.5 TSI.
Onderscheiding voor waterstof
De beste scores zijn er uiteraard voor elektrische auto’s, al is ook het resultaat van de Hyundai Nexo, met zijn brandstofcel op waterstof, opvallend. Diens enige emissie is water, terwijl hij een duidelijk superieure autonomie heeft tegenover auto’s met een batterij. Hij demonstreert dat deze technologie veel potentieel heeft op ecologisch vlak, op voorwaarde dat de waterstof op een ecologische manier wordt aangemaakt, welteverstaan.
Aan de kop van het klassement staan de Volkswagen ID3 en de Hyundai Nexo, de enige die 5 sterren krijgen. De Toyota Prius volgt met een ster minder, en verderop treffen we de Kia Niro, Toyota Yaris, VW Golf en Skoda Octavia met 3,5 sterren. Twee SUV’s sluiten de hekken met 1,5 ster, de Hyundai Tucson en Land Rover Discovery Sport. Het volledige klassement vind je op de website van Green NCAP.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!