Toyota, Honda en Nissan ontkolen te traag volgens de Auto Environmental Guide 2022 van Greenpeace. De milieu-organisatie heeft de CO2-inspanningen van de tien grootsye autogroepen onder de loep genomen en de resultaten vertonen niet echt een vleiend rapport voor de Japanse automerken.
Misschien ook een verrassing: helemaal bovenaan eindigt General Motors, dat op de hielen wordt gevolgd door Mercedes-Benz met daarna de Volkswagengroep die het podium vervolledigt. Nu, geen enkel merk behaalt zijn score ‘cum laude’.
Elektrisch offensief
De omvattende studie van Greenpeace buigt zich over de verkoop van EVs, het uitfaseren van de verbrandingsmotor, het decarboniseren van de toeleveringsketen, het opkrikken van de efficiëntie en het spaarzaam omspringen met hulpbronnen. Ze is aan haar tweede editie toe.
Het is vooral de ambigue houding tegenover de elektrische auto van de Japanse merken die hen een slecht rapport oplevert. Nissan was ooit wel een pionier maar het verloor zijn momentum en is nu “de traagste groeier” van de klas in stekkerauto’s. Alhoewel Toyota een indrukwekkend elektrisch offensief heeft aangekondigd, blijft het aandeel voorlopig “extreem laag” en beneden het gemiddelde peil.
Alles uit de kast
Ook al ziet Greenpeace verbetering aan de horizon van Toyota, het wijst verder op het trage ontkolen van zijn toeleveringsketen en lage betrokkenheid in klimaatpolitiek zowzel in binnen- als buitenland. Idem voor Honda. Dat merk (minder dan 1% EV-verkoop) wordt zelfs een inherent gebrek aan een duidelijke strategie en concrete objectieven aangewreven wil het zijn CO2-uitstoot op alle niveaus terugdringen.
Japan is een van de weinig landen wereldwijd waar hybrides - en dus verbandingsmotoren - zijn opgenomen als milieuvriendelijke auto’s na het scharnierjaar 2035. “Maar hybrides zijn passé”, aldus een campagneleider van Greenpeace Japan. Tegen persagentschap Reuters antwoordde Toyota dat het alles uit de kast haalt om zoveel mogelijk elektrische modellen en aandrijvingsopties wereldwijd aan te bieden. Honda zegt dat het vasthoudt aan zijn eerder aangekondigde doel om tegen 2050 een CO2-neutraal bedrijf te zijn.
Iedereen gebuisd
Niet dat er volgens Greenpeace veel te feesten valt aan de andere kant van het spectrum. Niemand slaagt, volgens de milieu-organisatie, opdat we de gemiddelde opwarming van de aarde tot 1,5 graden beperken. De hoogste score is 38,5 op 100 (GM).
Vergeleken met vorig jaar zijn Ford en de Volkswagengroep in de ranking gestegen, gestuwd door de goede verkoopresultaten van hun elektrische gamma’s. Renault, dat net zo goed een dikke moot EVs verkoopt, daalt van de derde naar de zesde stek omwille van een koolstofbelastende toeleveringsketen en het gebrek aan een afbouwplan voor zijn modellen met verbrandingsmotor.
Zelfs de wereldwijde nummer één, General Motors, leest rode aantekeningen op zijn rapport. De groep wordt aangemaand zijn ambities niet terug te plooien op enkel de Noord-Amerikaanse markt.
De volledige ranking:
- General Motors (38,5)
- Mercedes-Benz (37,0)
- Volkswagen Group (33,3)
- Ford (23,5)
- Hyundai-Kia (22,5)
- Renault (20,3)
- Stellantis (19,3)
- Nissan (13,4)
- Honda (12,8)
- Toyota (10,0)
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!