In het departement Essonne, ten zuiden van Parijs, willen vier Franse ingenieurs vanaf 2017 oldtimers verkopen die omgevormd werden tot elektrische auto's. De start-up Ian Motion gaat zo binnenkort zijn eerste realisatie voorstellen: een geëlektrificeerde Austin Mini van 1989. Aanvankelijk was de Mini een hoogbejaard oudje dat voorbestemd was voor de schroothoop. De mannen van Ian Motion kochten hem over om hem een tweede leven te geven.
Twizy
Nadat de klassieke Mini verlost werd van zijn eenliter en zijn brandstoftank, kreeg hij een Twizy 80-motor en een batterij, die gekozen werd door Ian Motion, ingeplant. De ingenieurs namen daarnaast eveneens de wieltreinen onder handen. Ook het koetswerk en het interieur werden gerestaureerd. Beide bleven zo trouw mogelijk aan het origineel. Uiteindelijk kwamen de ingenieurs tot een elektrische ‘klassieke’ Mini met een rijbereik van 150 kilometer.
Homologatie
De elektrische Austin Martin zet 30 kilo extra neer op de weegschaal ten opzichte van de originele versie op benzine. Deze auto is enkel nog maar een prototype, maar het bedrijf wil voertuigen gaan verkopen die volgens hetzelfde proces gebouwd werden. Daarvoor zal telkens een homologatieprocedure moeten doorlopen worden. Een administratieve stap die de prijs van de transformatie nog meer de hoogte injaagt. Zo zal je dus moeten rekenen op 40.000 euro om een old- of youngtimer om te vormen, die anders bestemd was voor de schroothoop.
Kleine modellen
Nog niet alle types van auto's kunnen op die manier omgevormd worden. Het gaat vooral om kleine, lichte wagens, type Mini, Renault 5 of Peugeot 205, die compatibel zijn met de aanpassing. Eenvoudigweg omwille van batterijen en het gewicht om een toereikend rijbereik te kunnen aanbieden. Ian Motion wil fondsen inzamelen bij de voorstelling van zijn prototype.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!