Euro 6-dieselmotoren stoten blijkbaar nog veel meer NOx uit onder reële omstandigheden. Dat besluit het ICCT in zijn studie “TRUE” (The Real Urban Emissions – de echte uitstoot in de stad) waarin het de uitstoot heeft gemeten van duizenden auto’s van Euro 3 tot Euro 6. Geen enkele diesel slaagt er in de ogen van het ICCT in om een “goed” resultaat te halen. Dat betekent dat alle auto’s de normen overschrijden. En met uitzondering van een heel klein deel van de Euro 6-diesels, krijgen ze allemaal het label “slecht”. En dat terwijl er onder de benzines al Euro 3-auto’s zijn die recht hebben op de kwalificatie “goed”, iets wat zelfs geldt voor de helft van de Euro 6-benzines. De studie kijkt enkel naar de uitstoot van giftige stikstofoxiden, niet naar die van CO2 (een broeikasgas). Ook de meest recente Euro 6d-Temp-auto’s kwamen niet aan bod. Misschien hadden die de diesels er iets beter uit laten komen?
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!