India kampt met een enorm probleem van luchtvervuiling. In 2016 stelde eerste minister Narendra Modri zich tot doel om het wagenpark van zijn land te elektrificeren tegen 2030. Later schroefde hij zijn ambities terug en koos hij voor een meer realistisch doel: 30 procent van de voertuigen elektrificeren tegen 2030. Om het goede voorbeeld te geven, heeft de overheid 10.000 elektrische auto’s besteld voor zijn vertegenwoordigers. Plaatselijke autobouwers Tata (met de Tigor) en Mahindra & Mahindra (e-Verito) hebben zich hongerig op de eerste tender gestort. De bestelling is een slimme manier geweest om Indische autobouwers ertoe aan te zetten om elektrische modellen te gaan bouwen. Maar het systeem struikelt door het tekort aan laadpalen. Door de gebrekkige infrastructuur moet de levering van de auto’s worden uitgesteld. Normaal zouden ze allemaal deze maand uit de fabriek rollen, maar de deadline is nu verschoven naar de lente van 2019. Vandaag rijden in Delhi slechts 150 stekkerwagens rond en in de provincies maar een honderdtal. Van de 200 gebouwde laadstations staat meer dan de helft in Delhi. De overheid stuit op problemen om offertes te krijgen voor deze laadpalen. Het verhaal is met andere woorden met een valse noot begonnen en de ambities van de regering lijken weer wat moeilijker haalbaar…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!