Volgens het halfmaandelijkse magazine Automobilwoche zouden de Duitse overheden geen vertrouwen meer hebben in de instellingen die typegoedkeuringen afleveren, zoals Dekra en TÜV. Het Duitse federale agentschap van Transport, KBA, heeft al twee draagbare toestellen besteld om de reële uitstootwaarden op de weg te meten. De PEMS-systemen kosten elk 300.000 euro.
Testbank
Duitsland wil echter veel verder gaan en een echte testbank aanschaffen voor zijn laboratorium om homologatiecycli uit te voeren. In afwachting van de installatie – met een prijskaartje van een tiental miljoen euro – gaan de Duitse overheden verder blijven werken met Dekra en TÜV. Maar vanaf 2017 willen ze de controles achteraf gaan opdrijven. Die maatregelen zouden de openbare dienst zo'n 10 miljoen euro gaan kosten. Zodra de testbank functioneel zal zijn, wil het ministerie, volgens het magazine, elk risico vermijden "van economische correlatie tussen inspectiediensten en constructeurs".
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!